...

Ondertussen...
Als vakantieganger heb je lang niet altijd in de gaten wat er allemaal komt kijken bij een ogenschijnlijk simpele cruisevakantie. Wanneer de gasten liggen te relaxen op het dek, of genieten van drankjes aan het zwembad, wordt er door ons achter de schermen 24 uur per dag hard gewerkt om dat allemaal mogelijk te maken. Een derde tot de helft van de mensen aan boord behoort tot de bemanning, afhankelijk van de grootte van het schip.

 

In de watten gelegd
Op een groot schip van zeg maar 3000 passagiers zijn er wel 1200 mensen aan het werk. Ik breng samen met vijf collega’s de koffers naar de hutten en zorg dat de gasten alles krijgen wat ze nodig hebben. Bijna 400 schoonmakers en kamermeisjes houden het schip en de kamers allemaal schoon. Het personeel in de bars en restaurants hebben de meeste vaste taken verdeeld over verschillende teams, zo zorgt bijvoorbeeld een apart team dat alle glazen mooi gepoleerd zijn.
 

Van danseres tot badmeester
Er zijn ongeveer 200 artiesten, dansers en muzikanten voor het entertainment. Elke avond is er wel een voorstelling in het theater en is er livemuziek in de bars. Omdat er op cruise schepen vaak fitnesscentra en beautysalons zijn, zijn er dus ook fitnessinstructeurs en op schoonheidsspecialisten mee. Ook het zwembad vraagt het nodige onderhoud en op sommige schepen vind je een badmeester. In het casino en in de diverse winkeltjes vind je ook nog een handvol crewleden.
 

Een hele bakkerij
Er zijn misschien wel 250 koks aan boord. Daarnaast is er op bijna elk schip is een bakkerij aan boord met een team van 5 tot 15 personen verdeeld over een dag- en nachtploeg. Er is soms ook een `pizzaiolo´ aan boord die authentieke Italiaanse pizza´s bakt. Elke dag wordt er tussen de 300 en 500 kg brood en zoetigheden geproduceerd op het schip, afhankelijk van de grootte van het schip.
 

Veiligheid staat voorop

Ook zijn er ca. 8 brandweermannen en een aantal mensen verantwoordelijk voor medische hulp aan boord. Ongeveer 25 loodgieters en monteurs staan samen 24 uur per dag klaar om alle soorten problemen op te lossen. Dan zijn er nog elektriciens en timmerlieden die voortdurend het schip renoveren en onderhouden. Ook controleren zij alles en zetten regelmatig alle sloten en gereedschap in de olie. En niet te vergeten natuurlijk de kapitein en zijn bemanning om het schip te varen.