...

Op weg naar Andorra
Vanuit het metrostation van Rotterdam vertrekken we op tijd richting Asten, het wisselpunt van Kras. Rond 11.00 uur vertrekken we en om 21.30 uur komen we aan in Mâcon, dat precies tussen Lyon en Dijon ligt. In het hotel worden we geïnformeerd over een feest in de stad. Op een gezellig terras drinken we drankjes onder het genot van live muziek. Er wordt ook veel gedanst. Onder een mooi verlichte kerk drinken we champagne en sekt. Rond middernacht gaan we naar bed, want morgen vertrekken naar het mini staatje Andorra via de 'Route du Sud'. Die avond arriveren we om 19.00 uur in Soldeu.

Frisse berglucht
Op onze eerste dag in Andorra slapen we rustig uit. In de middag maken we een tocht door de bergen naar een stuwmeer op een hoogte van 1622 meter. We hebben geluk, want de zon schijnt. In het zonnetje maken we een wandeling om het stuwmeer heen en genieten van een prachtig uitzicht over het dal van de Grandvalira. Grandvalira is het grootste skigebied van de Pyreneeën en strekt zich uit over zes dorpen: Encamp, Canillo, El Tarter, Soldeu, Grau Roig en Pas de la Casa. We genieten van de frisse berglucht en mooie uitzichten.

Bezoek aan Barcelona
Vanaf ons hotel is het drie uur rijden naar de Spaanse metropool Barcelona. Op de winkelpromenade Las Ramblas is het al aardig druk. We kijken naar ca. 15 - 20 personen die in allerlei standen en bijzonder uitgedost stil staan als wassen beelden. Pas als je dichterbij komt zie je aan kleine bewegingen dat het levende personen zijn. Na anderhalf uur stappen we in de bus naar de haven, waar de grote cruise schepen liggen en van waar we een prachtig uitzicht hebben vanaf de heuvel. Als laatste bezoeken we de Sagrada Familia van Gaudí, waarvan de laatste torens nog moeten worden gebouwd.

Kerken in Valls d'Andorra
Vandaag gaat de groep met een tandradbaan de berg op. Wij besluiten om in het hotel te blijven en gebruik te maken van de sauna en bubbelbaden. 's Middags wordt er door het hotel een kostenloze excursie naar twee kerken georganiseerd. Met twee jeeps scheuren we door de bergen om de kerken te bezoeken. Een kerk is heel bijzonder en modern, namelijk het sancturarium van Maritxell. Deze is ontworpen door Ricardo Bofill. De andere kerk is een 11e eeuws klein romaans kerkje in Valls d'Andorra. In de kerk staat een altaar uit de 16e eeuw, dat perfect bewaard is gebleven. Erg bijzonder!

De wereld van de Pyreneeën
Vandaag maken we een bergtocht door de Pyreneeën. Op het programma staan vandaag drie valleien. Door een fout van onze chauffeur worden dat er vier: de Vallei van Ordino, dal van del Valira del Norte, Valira del Orient en het dal van de Grand Valira, waar twee bergstromen samenkomen. Tijdens de reis zien we schilderachtige bergdorpjes, oude Romaanse kerken en talrijke bergstromen met de prachtige bergen als decor. In Ordino pauzeren we en op een terrasje genieten we van het prachtige uitzicht. Wat een schitterende tocht door de wereld van de Pyreneeën!