...

Pretoria, een hoofdstad van Zuid-Afrika
Na een lange, maar prettige vlucht van ruim 10 uur landen we om 21.30 uur lokale tijd op de luchthaven van Johannesburg. Wanneer we aankomen in ons hotel, vallen we meteen als een blok in slaap in onze heerlijke bedden. De volgende ochtend gaat de wekker om 05.30. Als eerste staat Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika, op het programma. Kaapstad is de bestuurlijke hoofstad van het land, terwijl Bloemfontein de gerechtelijke hoofdstad is. In Pretoria bezoeken wij onder andere het Voortrekkersmuseum en het Paul Kruger House. Wat een mooie stad!

Op zoek naar de Big Five
Omdat we om 05.00 uur zijn opgestaan, kunnen we genieten van een prachtige zonsopkomst. Het levert geweldige foto's op. We gaan naar het Paul Kruger National Park om de Big Five te spotten. Al snel zien we onze eerste olifant, geweldig! Ook de neushoorns, buffels en zelfs een luipaard laten zich deze ochtend zien. Prachtig ook, al die zebra's, impala's en zelfs een slang!  De leeuw laat zich jammer genoeg nog niet zien...

De Big Five compleet!
Op de vijfde dag van onze reis vertrekken we vroeg richting Swaziland. We bezoek hier een kaarsenfabriekje en een leuke markt, waar we onze eerste souvenirs inslaan. Wat erg leuk en apart is, is dat je lopend de grens naar Zululand moet oversteken. Voor een kort moment begeef je je dan even in Niemandsland. In Zululand bezoeken we het Hluhluwe National Park. Hier spotten we olifanten, apen, buffels, neushoorn en veel andere dieren. Persoonlijk vinden we dit park mooier dan het Kruger Park. We spotten hier ook een leeuw, de Big Five is dus compleet!

Met je neus op de feiten
We staan vroeg op en kijken samen naar de zonsopgang boven de Indische Oceaan. Prachtig om te zien! Wanneer we bij Port Elizabeth aankomen, moeten wij natuurlijk even met onze voeten in de oceaan. Volgens onze gids Bennie is de temperatuur van het water 27 graden, het voelt een stuk kouder! Op dag 10 vertrekken we naar Township. Dit bezoek maakt veel indruk op iedereen. Hoe deze mensen leven: geen electriciteit, stromend water, sanitaire voorzieningen en dan als kind toch nog gelukkig zijn! Je wordt even met je neus op de feiten gedrukt. Wij hebben het zo goed, en klagen soms zo veel...

Einde van een geweldige reis
De laatste dagen van onze reis brengen we door in en rondom Kaapstad. We bezoeken Kaap de Goede Hoop, Robben Island (waar Nelson Mandela gevangen zat), het schiereiland Tour Kaaps (met de vele zeeleeuwen) en gaan natuurlijk ook naar de Tafelberg. Ook bezoeken we nog wat plaatsen met haast Nederlandse namen: Stellenbosch, Franschhoek en Muizenberg. Dan is daar eindelijk de tijd daar dat wij het vliegtuig in mogen, op weg naar huis. Jammer, maar aan alles komt een eind. Zo ook aan deze vermoeiende, maar op de eerste plaats geweldige reis!