...

Beijing
Na het Plein van de Hemelse Vrede en de hutongs kwam de Grote muur aan de beurt, en die hebben we beklommen. We hadden geluk met het weer het was mooi helder en niet te warm. Je kon twee kanten op, rechts was wat makkelijker, maar ook drukker en links was wat lastiger, maar minder druk. Wij zijn dus linksaf gegaan en dat was heel erg mooi en rustig. Sommige stukken waren wat stijl, maar goed om te doen. Aan het eind kon je ook nog een groot ongerestaureerd deel zien. Ik moet zeggen dat ik het een stuk toeristischer had verwacht maar dat viel heel erg mee.

Xi’anDe volgende dag stond het Terra Cotta-leger op het programma. Als eerste gingen we naar de opgravingen van Banpo, dit zijn de oudste opgravingen die gevonden zijn van 6000 jaar oud. Doordat er mooie animatiefilmpjes bij de opgravingen waren ging e.e.a. leven en was het heel interessant om te zien.  Daarna volgde dan toch het “echte” leger. Ondanks dat dit onze tweede keer was, was het nog steeds indrukwekkend. De hoeveelheid beelden doen je echt wat. Ook was de boer, die de beelden in de 70-er jaren als eerste ontdekt heeft, aanwezig en zat boeken te signeren. De man is ondertussen al in de 90 en dus is het wel leuk om een door hem gesigneerd boek te hebben, dat hebben we dan ook gekocht.

Luoyang
Na een paar uur rondgekeken te hebben bij de Longmengrotten gingen we met de bus terug naar het centrum voor de lunch en daarna reden we naar de De Witte Paarden Tempel. Dit is de eerste boeddhistische tempel van China. Vanuit deze tempel is het Boeddhisme verder over China en de rest van de wereld verspreid, dus is deze tempel van grote historische waarde.
Daarna gingen we naar de oude stadswijk, die is nog heel authentiek. We zijn in een klein kleuterschooltje geweest en ik heb daar “Vader Jacob” voor de kindjes gezongen, de kinderen zongen toen de Chinese versie van Vader Jacob voor ons, zo schattig.

Nanjing
Toen we aankwamen regende het, maar later werd het droog, en we hebben verder de hele dag goed weer gehad. De rest van de groep ging naar een of ander museum, maar omdat wij niet zulke museummensen zijn, zijn we naar de markt gegaan. Ze verkochten er groenen, fruit, vlees en vis, het zag er allemaal goed uit. De kip was in ieder geval vers want die waren ze op de markt aan het slachten.

’s Middags zijn we met de hele club naar het mausoleum van Sun Yat-sen (de eerste president van China) geweest. Na 380 treden stonden we bij het mausoleum en hadden we ook een prachtig uitzicht over de omgeving. In een ander deel van het park stond ook nog een grote pagode, die hebben we ook beklommen.

Shanghai
Vanaf Tongli gingen we naar Shanghai en daar waren er om een uur of een. Hier zijn we onze eigen weg weer gegaan en0 zijn we eerst naar het Shanghai Wold Financial Centre gegaan, dat is (op dit moment) het hoogte gebouw van China, wel 492 meter hoog. Dit gebouw lijkt net een hele grote flessenopener, d’r zit een heel groot gat bovenin. Als je op de 100ste verdieping staat, sta net boven dat gat en daar hebben ze glazen tegels in de vloer gelegd zodat je bijna 500 meter naar beneden kijkt, echt spectaculair.

Een hele fijne reiservaring rijker
Helaas is de laatste dag van deze reis alweer aangebroken en na het ontbijt zijn we de 'echte' oude wijk ingelopen. Daar ga je meteen 100 jaar terug in de tijd, hier zie je het China zoals je je dat voorstelt. Oude kleine steegjes waar nog echt op straat geleefd en gekookt wordt. Er was een steegje met allemaal witgoed, koelkasten, diepvriezen en t.v.’s. De 'Media-Markt' maar dan gewoon buiten op straat. Het was vreemd om te zien dat het contrast zo groot is, zo sta je midden tussen de toeristen en 10 meter verder sta je midden in het echte Chinese leven, geweldig om mee te maken.