...

Guiness
Bij de gate worden we al verwelkomd door onze reisleidster. Aangekomen in Dublin ontdekken we in een paar uur het centrum, nadat we met de bus een rondrit hadden gemaakt. En we brengen ook nog even een bezoekje aan het Trinity college.
In Ierland is het gebruikelijk om voor dat het diner word geserveerd, dat je zelf je drankje haalt in de bar en dat mee neemt naar de tafel. Op deze eerst avond hebben wij ons bij een “lager” gehouden. Meestal zijn dat geïmporteerde bieren, zoals Heineken of Carlsberg.  De andere avonden hebben we volgende het plaatseliijke gebruik een lekkere Guiness besteld.

Sheep farm
Op weg naar het hotel hebben we nog Limerick aangedaan. Hier is inderdaad het versje met rijmschema “aabba” ontstaan. De reisleidster gaf hiervan enkele voorbeelden. Wijselijk vroeg ze maar niet naar voorbeelden uit de bus, want de enige limericks die ik ken, zijn van bedenkelijk niveau. Uiteraard zijn die juist het leukst naar mijn oordeel ;-)
De volgende dag hebben we dan de “Ring of Kerry” gedaan. Een prachtige rit van zo’n 160 km over het schiereiland Kerry, een van de zuidwestelijk schiereilanden. Onderweg vele fotostops gemaakt en ’s middags een bezoek aan de schapenfarm. We krijgen een demonstratie van het bijeendrijven van de kudde en ook we zien hoe een schaap wordt geschoren.

Limerick
Op weg naar het hotel hebben we nog Limerick aangedaan. Inderdaad is hier de Limerick, het versje met rijmschema “aabba” ontstaan. De reisleidster gaf hiervan enkele voorbeelden. Wijselijk vroeg ze maar niet naar voorbeelden uit de bus, want de enige limericks die ik ken, zijn van bedenkelijk niveau. Uiteraard zijn die juist het leukst naar mijn oordeel ;-)
’s Avonds naar Tra Lee, waar we de mogelijkheid kregen om een Ierse theatervoorstelling bij te wonen. Het sprookje van Koning Lir opgevoerd, met livemuziek, zang en dans. Erg de moeite waard. Het sprookje was ons niet bekend, maar toen ik het later aan mijn kleinkinderen vertelde, zei onze dochter Bronwyn gelijk: Oh dat is Clann Lir.

Bunratty Folk Park & Castle
Via Adare, waar we de huizen met rieten daken bewonderden, reden we naar openluchtmuseum Bunratty Folk Park & Castle. Dat is een kasteel met daarbij een openluchtmuseum. Wij vonden dat wel aardig, maar volgens onze reisgenoot waren de Nederlandse openlucht musea toch mooier. Maar ja, hij kwam uit Arnhem en enig chauvinisme is Nederlanders over het algemeen niet vreemd. Ook deze dag weer wat buien gehad, waar Ierland om bekend staat, maar gelukkig zijn we geen een keer helemaal nat geregend.

The Gardens
Vanaf Glengarriff met een bootje naar Garnish Island in de Bantry Bay gevaren, langs rotspartijen met zeehonden. Op Garnish Island zijn prachtige tuinen! Oorspronkelijk was dit slechts een kale rots, met daarop een zogenaamde Martello Tower, een verdedigingswerk tegen een mogelijke invasie van Napoleon.
In 1910 werd het eiland gekocht door de schatrijke Annan Bryce. Een Amerikaan van Ierse afkomst. Hij liet tonnen tuinaarde en uitheemse planten en bomen aanvoeren en liet de tuinarchitect Harold Peto Italiaans aandoende tuinen aanleggen.
Een leuke affwisseling met de verder zo ruige natuur van Ierland.