...

Aankomst in Israël
Om half 6 's ochtends gaat mijn wekker. Vandaag begint mijn reis naar Israël! Na zijn te afgezet bij Schiphol, check ik ruim op tijd in. Ook het door de douane gaan verloopt vlot. Aan boord van mijn vlucht, die om 11.10 vertrekt, ontmoet ik de nichtjes Rianne en Denise. Zijn gaan ook mee op reis. 's Middags rond 15.40 uur landen we in Istanbul, waar we moeten overstappen voor onze vlucht naar Tel Aviv. Hier landen we rond 20.00 uur, waar we de vertegenwoordiger van Kras ontmoeten die ons begeleidt naar ons eerste hotel. Moe van de lange reis, val ik meteen in slaap!

Caesarea en Nazareth
Op de tweede dag van mijn reis word ik uitgerust wakker. We brengen vandaag een bezoek aan Caesarea. In de tijd van de kruisvaarders was deze stad een vestingstad met dikke muren en brede grachten. We bezoeken de aquaducten langs de kust, een Romeins amfitheater en het National Parc, waar archeologische opgravingen worden gedaan. Door Galilea rijden we naar Nazareth, voor een bezoek aan de Mariakerk met het graf van Maria. Met haar veelkleurige ramen een bijzondere kerk! In de gevel van de kerk staan de gravures van vier boeken: Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Ik word een beetje emotioneel wanneer het koor 'Four books on the Bible' zingt.

Tiberias, de watervoorziening van Israël
Na ons bezoek aan Nazareth gaan we naar Tiberias, om het meer van Tiberias te bezoeken. We verblijven hier twee nachten, zodat we meerdere plekken rondom het meer kunnen bezoeken. Het meer van Tiberias is een zeer belangrijke watervoorziening voor Israël. Water is in Israël zeer schaars en kostbaar. Jezus verbleef vaak in de omgeving van dit meer. Wij zijn van Tiberias met de boot naar Kafarnaüm gevaren, de veronderstelde woonplaats van Jezus. Hier hebben we een flink eind gewandeld en onder andere de koepelkerk met het graf van Petrus en de synagoge bezocht.

Golan Hoogvlakte en de doopplaats van Jezus
De volgende stop op ons programma is de Golan Hoogvlakte. Hier vocht Israël in 1967 om met Syrië. Nu bezet Israël het gebied nog steeds. Onderweg zien we nog kampen met Israëlische militairen en bordjes die landmijnen markeren. We komen langs de Banjas, waar de drie bronnen van de Jordaan liggen, die voor Israël van groot belang zijn. Jezus kwam naar de rivier in Bethabara om daar gedoopt te worden.  Via de Jordaanvallei rijden we verder, langs de grens van Jordanië, waar veel plantages liggen met groenten en fruit. Via Jericho en Jeruzalem komen we vermoeid aan in Bethlehem.

Bijbels Bethlehem
We verblijven drie nachten in Bethlehem. Hier bezoeken we de Grieks-Orthodoze geboortekerk van Jezus, die gebouwd is op de plek waar hij geboren zou zijn. Vanuit ons hotel vertrekken we richting de Israëlisch wachtpost, die we passeren om de Joodse begraafplaats te zien. Hier zijn 150.000 joden begraven. We wandelen ook nog even naar het Hof van Getsemané met oeroude olijfbomen en bezoeken de kerk naast de begraafplaats. Daarna rijden we naar Netanya, waar we onze laatste nacht in Israël doorbrengen. De volgende dag reizen we terug naar Nederland. Na afscheid te hebben genomen van mijn reisgenoten, ga ik naar weer terug naar huis. Ik ben blij dat ik weer thuis ben en ik kijk terug op een prachtige reis!