...

Bruisend Havana
Om 16.45 uur Cubaanse tijd komen we aan op het vliegveld van Varadero. We vervolgen onze weg naar ons hotel in Havana, waar onze rondreis begint. Om 19.30 zijn we bij het hotel, we hebben al een stukje Havana gezien. 's Ochtends maken we onze eerste wandeling naar de Malécon.  Om 09.15 staan de paardenkoetsen voor ons klaar. We komen bij een begraafplaats, Necropolis Colón. Daarna gaan we naar het Plaza de Revolution. Hier houden we even een pauze. Hierna rijden we verder en worden we op een plein afgezet, we wandelen verder door het oude centrum.

Mogotes in Valle de Viñales
De wekker roept ons om 07.00 maar we zijn voor die tijd al op. Op de derde dag van onze reis stappen we in een spiksplinternieuwe bus richting de Valle de Viñales. Eerst gaan we richting de sigarenfabriek. Hier worden de wereldberoemde Cubaanse sigaren gerold. De dames en heren hier maken sigaren.  Aan het eind is er een winkel, er worden nog wat sigaren verkocht. Hierna rijden we verder naar Valle de Viñales.  Hier hebben we een
fotostop om te genieten van de mogotes, mooie en apart gevormde kalksteenformaties. Daarna naar de mogotes, waar ons lunch-restaurant ligt. De lunch begeleid door muziek smaakt uitstekend. Vanavond doen we het maar rustig aan.

Op weg naar Trinidad
We nemen afscheid van de Cubaanse hoofdstad en gaan op weg naar Trinidad. Eerst vertrekken we naar de havenstad Cienfuegos. De zon staat weer hoog aan de hemel. Rond 14.00 zijn we
in Cienfuegos. Voorstel eerst lunch dan winkelen of eerst winkelen. We kiezen voor het eerste. In de koloniale tijd werd het centrum van Cienfuegos 'de Parel van het Zuiden' genoemd. Hier lopen we door het oude stadscentrum en gaan we nog even winkelen. De volgende ochtend rijden we verder en zijn we om 10.45 uur in museumstad Trinidad. We starten met lekkere koffie
en daarna slenteren we door Trinidad, het stadje met de keien. Bezoeken de Plaza Mayor en Museo Romantica. Daarna proeven we een drankje uit de streek met muziek.

Kruiden proeven in Topes de Collantes
Vandaag gaan we naar het natuurpark, Topes de Collantes in de bergketen Sierra del Escambray. De gids en wij hebben er zin in. Ook deze dag staat de zon hoog aan de hemel. Er wordt van alles verteld over de bomen en de kruiden die er groeien. Onderweg krijgen we ook de diverse kruiden te ruiken en te eten. De wandelroute voert  ons langs rotsformaties, steile trappen en smalle paadjes. We komen bij de waterval, Salto del Caburni. We blijven hier een half uurtje om even bij te komen en wie wil zwemmen heeft nu de gelegenheid. Op de terugweg drinken we kruidenthee, die overigens lekker is.

Historisch Santiago de Cuba
Na onze aankomst in Santiago de Cuba, staan we de volgende ochtend op om 07.00 uur. Om 09.00 uur vertrekken we naar de Moncada kazerne,  waar we de kogelgaten zien.  Het is nu een
school dus verder dan de ingang komen we niet. Daarna gaan we naar de Plaza de Revolution met een groot beeld van generaal Maceo. Dit is een druk plein met veel verkeer.
Na een lange dag gaan we eten en besluiten daarna op het buitenterras nog een Mojito te drinken. Een groepje is er muziek aan het spelen. De rest van de groep komt er ook bijzitten. We worden door de muziek getrakteerd op swingende salsa en oude Beatles en Eagles nummers.