...

Fietsen langs de Donau; de Donauradweg
De Donauradweg is een van de populairste fietsroutes van Europa en een van onze topbestemmingen, dus hoog tijd om kennis te maken met dit traject. 's Avonds komen we aan in ons hotel in Passau, waar we na het diner een wandeling door het centrum maken. Dat Passau van oudsher een belangrijke cultuurstad is wordt al gauw duidelijk: overal zien we pittoreske straatjes, barokke gebouwen, mooie torens en gezellige pleintjes. Een goed begin!

Natuur en cultuur
Aan het einde van de ochtend rijden we naar het rustig gelegen Wesenufer en Schlögen. In Schlögen hebben we een prachtig uitzicht op de Schlögener Schlinge, waar de Donau een spectaculaire draai van 180 graden maakt. 's Middags arriveren we in Linz, hoofdstad van Opper-Oostenrijk en na Wenen en Graz de grootste stad van het land. Hier treffen we toevallig onze fiets/busgroep en met hen maken we een korte fietstocht naar het bruisende centrum.

Oostenrijkse Gemütlichkeit
In de twee dagen hierna passeren we een aantal kleinere steden en dorpjes; ieder met zijn eigen charme. Denk hierbij aan Grein, Bad Kreuzen, Melk en Tulln. Leuk om te zien is dat het landschap onderweg verandert van weiden en bossen naar sfeervolle wijndorpjes en groene heuvels met duizenden wijnstokken. Aanrader: bezoek de enorme abdij van Melk. Deze ligt op een 50 meter hoge rotswand en torent indrukwekkend boven het stadje uit.

Adembenemend Wenen
Wat mij betreft kan deze reis niet beter worden afgesloten dan in Wenen. Van eindeloze winkelstraten met talloze cafés tot klassieke bezienswaardigheden als Schönbrunn en de majestueze Stephansdom... er is voor ieder wat wils. Even pauzeren doen we natuurlijk onder het genot van een groot stuk Sachertorte. Helaas zit ons tripje er hierna al op. Mijn tip voor u: boek de extra overnachting in Wenen en geniet zo lang mogelijk van deze prachtige stad.

Terechte topper
Voorafgaand aan deze week liep ik niet echt warm voor deze bestemming, maar wat had ik het mis! De Donauradweg heeft ontzettend veel te bieden: van kleine dorpjes in een prachtige natuurlijke omgeving tot bruisende steden als Linz en Wenen. Extra pluspunt is dat het fietspad pal langs de rivier loopt, wat verdwalen bijna onmogelijk maakt (voor mij erg handig). Wat mij betreft terecht een topbestemming!