...

Brood en kostbaar zout als welkom
We arriveren in Moskou, waar onze gids Maria op ons wacht. In de haventerminal waar de MS Krasin op ons wacht. Met brood en zout worden we welkom geheten. Zout was vroeger in Rusland een kostbaar ingrediënt en daarom is dit nog steeds een gebaar om iemand welkom te heten. We checken in in onze hut en genieten 's avonds samen met onze reisgroep van een heerlijk 4-gangendiner. De volgende dag vertrekken we met de bus naar het centrum van Moskou, voor een bezoek aan alle highlights van de Russische hoofdstad.

Alle highlights van Moskou
Als eerste gaan we naar het Rode Plein, waar het mausoleum van Lenin, de Basilius-Kathedraal en het oude en zeer luxe warenhuis Goem liggen. Na het Rode Plein maken we een korte stadsrondrit waarbij we langs het Nieuwe Maagdenklooster komen. Dan rijden we naar het hoogste punt van Moskou, de Mussenberg. Vanuit hier hebben we een prachtig uitzicht. In dit gedeelte van de stad ligt ook de moderne universiteit van Moskou, waar ca. 45.000 studenten studeren. Het is een prachtig gebouw in Stalinistische stijl, dat wil zeggen dat er een hoge torenspits op staat!

Het Derde Rome
Op de plek waar het Kremlin ligt, is Moskou in 1147 gesticht door de vorst Joeri Dolgoroeki. Veel belangrijke politieke gebeurtenissen hebben zich hier afgespeeld. Wij zijn toevallig precies op tijd om de kranslegging bij het graf van een onbekende soldaat en de wisseling van de wacht te zien. Achter de muren van het Kremlin liggen prachtige kathedralen, kerken en paleizen die bedoeld waren om Moskou een groots aanzien als het 'Derde Rome' te geven. Onze gids leidt ons rond en we zien o.a. de Maria Hemelvaart Kathedraal en de Ivan de Grote Klokkentoren. Na ons bezoek aan het Kremlin verlaten we Moskou.

De oude hoofdstad van het Keizerrijk Rusland
Na een aantal stops in verschillende Russische steden, komen we na een aantal dagen aan in St. Petersburg. Sint-Petersburg is na Moskou de belangrijkste stad van Rusland en is een belangrijk industrieel wetenschappelijk en cultureel centrum. De architectuur uit de 18e en 19e eeuw wordt gekenmerkt door lange, rechte straten, tuinen, parken en paleizen. Van 1713 to 1728 en van 1732 tot 1918 was de stad de hoofdstad van het Keizerrijk Rusland. Tijdens een rondrit zien we het Catharinapaleis, Nevsky Prospekt, de historische kerk Verlosser van het Bloed, de bibliotheek en nog veel meer.

Vol verwachting naar de Hermitage
Vandaag is het zover: de dag van ons bezoek aan de Hermitage! Vol verwachting rijden we naar dit bijzondere museum. Onze Nederlandstalige gids leidt ons rond en vertelt over dit prachtige museum en haar kunstvoorwerpen. De verzameling kunstwerken van Catharina de Grote vormt de basis van de collectie van de Hermitage. Het museum telt nu bijna 3 miljoen kunstvoorwerpen waarvan een groot deel is tentoongesteld.  De komende twee dagen genieten we nog van al het moois dat St. Petersburg te bieden heeft.  Op donderdag keren we terug naar Nederland. Een prachtige en boeiende reis komt ten einde.