...

Griekse kruiden
Op de luchthaven van Heraklion kwamen na lang wachten onze koffers als laatste van de band. Het was al donker en buiten de lichten van de stad Heraklion zagen we niet veel onderweg. Ondanks het late tijdstip van aankomst kregen we in hotel toch nog een warme maaltijd, een mengelmoes van internationale en Griekse keuken.

De eerste dag ging onze tocht naar het gehuchtje Douliana waar we een schitterende wandeling van een uur maakten langs een droge rivierbedding. De natuur was prachtig en het rook er heerlijk van de wilde kruiden en olijven.

Oudheden
Eerst naar de Minoïsche begraafplaats waar een gids ons rond leidde en uitleg gaf over de archeologische plek. Ze legde veel verbanden tussen het verleden en het heden (wat ik persoonlijk zeer waardeerde).

Vervolgens ging de rit verder langs de kustlijn. We kwamen uit in Gavalochori, een traditioneel dorp, waar we na een kop goeie koffie het interessante volksmuseum hebben bezocht.

Voordat we aankwamen in Chania nog een korte stop gemaakt bij het graf van staatsman Venizelos. De stad Chania is enig, heel leuke sfeer, veel cultuur, geweldig mooie Venetiaanse steegjes en gebouwen. Aan de haven lekker gegeten en vervolgens doodmoe, maar voldaan terug naar ons hotel.

Heraklion, Kritsa en Elounda
De volgende dag hebben we in Heraklion een stadsrondrit gemaakt en het archeologisch museum en het paleis van Knossos bezocht. Wij waren uitermate verrast over de eens zo rijke cultuur op Europese bodem.

Daarna gingen we naar Kritsa en een Byzantijnse kerkje met hele oude fresco’s. Toen door naar Elounda (van ‘Wie betaalt de veerman?’). Daar op een boot gestapt naar het eilandje Spinalonga, waar een heel groot fort op stond en voormalige leprakolonie. ‘s Middags hebben we heerlijke Griekse mezedes (hapjes) gegeten.

Zuidwaarts
Vandaag gingen we ’s morgens vroeg op pad naar de zuidkant van het eiland. Eerst naar de Kotsifoukloof waar we via een trap met heel veel treden naar een kerkje liepen. Het landschap is er heel gevarieerd.

Na deze ‘trapgymnastiek’ bezochten we het klooster en kloostermuseum Preveli aan de Libische kust, met een zeer indrukwekkende geschiedenis.

’s Middags lekker traditionele kost gegeten in Plakias en even pootje gebaad. Later op de middag gewandeld in Argiroupoulis waar we de Romeinse overblijfselen bezochten en watervalletjes.

Last but not least
Op aanraden van de hostess hebben we op de laatste dag nog een fantastische tocht gemaakt naar de Lassithi hoogvlakte.

Kreta is echt een prachtig eiland. Vol mooie bochtige wegen gelukkig heeft niemand ook maar een greintje last gehad van wagenziekte. Tip: neem water mee onderweg, want dorst krijg je wel op Kreta. Alles bij elkaar hebben we een heerlijke vakantie gehad!