...

De zonnige zuidkust
De kerstdagen doorbrengen in een warm klimaat. Dat leek ons een leuk idee! Onze keus viel op het eiland Madeira. Niet supertropisch, maar toch het hele jaar een temperatuur van gemiddeld 18-22 graden. We vertrokken eind december uit een koud Nederland. Na een voorspoedige reis met Transavia kwamen we aan in Santa Cruz. We haalden de huurauto op en reden naar ons hotel in Orca Praia. We hadden een grote kamer met uitzicht op zee. Vanaf het balkon kon je ieder zonnestraaltje vangen. De zee was rustig en ik waagde me de komende dagen daarom ook zonder angst in de Atlantische golven.

Ponta de  São Lourenço en de Ilhas Desertas
Na ons ontbijt gaan we naar het oosten, de wegen zijn prima begaanbaar. We passeren een aantal leuke stadjes. Het rijden op de bergwegen went snel. Als je op Madeira bent geweest, ben je meteen genezen van eventuele hoogtevrees. Geen vierkante meter is vlak! We wandelen bij Ponta de São Lourenço en zijn overweldigd door de natuur: kliffen verrijzen hier loodrecht uit de zee en de rotsen hebben een lijnenspel van roze en rode tinten. Vanaf de oostelijke punt heb je een grandioos uitzicht op zowel de noord- als de zuidkust van Madeira en de “Ilhas Desertas”.

De kille noordkust
We reizen naar de noordkust en tegen de middag komen we aan in Sao Vincente. In de middag brengen we een bezoek aan Port Moniz. De route over de oude kustweg is helaas afgesloten, we hadden ons erop verheugd om hierover te rijden. Port Moniz blijkt een leuk stadje, maar wel met veel toeristen. Er zijn onlangs pleintjes en  promenades aangelegd, iets waar men hier erg goed in is. Nieuwe voorzieningen ogen overal gedurfd, kunstig en compleet. Een lust voor het oog! We belanden uiteindelijk in een pastelaria waar we na een eerste bestelling een lokale wijn aangeboden krijgen om te proeven.

Pico Ruivo
De tocht naar Pico Ruivo gaat grotendeels over de oude kustweg. We rijden voorzichtig en werpen bij de miradouro's een blik in de diepte. Water stroomt langs de steile rotswanden en over de auto. Een bijzondere ervaring! Onze route slingert om dorpen als Boaventura en Sao Jorge, een lieflijke omgeving met veel bloemen langs de weg. In de namiddag keren we terug naar ons hotel, waar we een vroeg kerstdiner eten. De volgende dag is het stralend weer. We nemen de route over de Encumeadapas en hebben een prachtig uitzicht over de hoogste bergtoppen. 's Middags maken we een wandeling, waarna we rusten in ons hotel en 's avonds hier genieten van een 3-gangendiner.

De watervallen van Rabacal
Als een van de laatste onderdelen staat Rabacal op ons reisprogramma. We willen graag een echte levadawandeling maken en de 25 watervallen zien. Eerst picknicken we bij de 'floralpost', waarna we starten met het volgen van de levada. In het begin klemde ik me bij het passeren van afgronden nog wel eens vast aan de levadamuur, maar al wandelend raak ik meer ontspannen. Ik word nog eens een ervaren levadaloopster! Aan het eind worden we beloond met een schitterende inham met zo’n 20 watervallen. We genieten ontzettend van de terugtocht. Een dag later kijken we - op weg naar ons kikkerlandje - terug op een heerlijke vakantie op Madeira.