Wij respecteren uw privacy

Kras gebruikt verschillende soorten cookies. Naast functionele cookies, die noodzakelijk zijn om onze website te laten functioneren, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van de website te meten. Ook plaatsen wij graag cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw internetgedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen.
Door op “Accepteren” te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies. Indien u kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies.

Weigeren
corona faq header donker

Coronavirus update - 29 mei

KRAS en Goed Idee Reizen klaar voor opstart vliegvakanties per 1 juli a.s.

KRAS en Goed Idee Reizen zijn er klaar voor om vanaf 1 juli a.s vliegvakanties weer op te starten. Uiteraard met als voorwaarde dat de Nederlandse overheid het reisadvies aanpast waardoor vakantievieren in het buitenland weer mogelijk is.

In eerste instantie zal een beperkt aanbod beschikbaar zijn. We zullen alleen die bestemmingen aanbieden waarvan op dit moment duidelijk is dat ze een veilig en zo comfortabel mogelijk vakantieverblijf kunnen bieden.

KRAS en Goed Idee Reizen bieden alleen vakanties aan die voldoen aan alle regelgeving om een veilige en zo comfortabel mogelijke vakantie te kunnen garanderen. Op de website van KRAS en Goed Idee Reizen zal op een speciaal daarvoor ingerichte pagina, per land aangegeven worden wat de mogelijkheden voor vakantie zijn en de condities beschrijven die gelden tijdens de vlucht en in de accommodatie. Deze informatie is op korte termijn beschikbaar en wordt steeds bijgewerkt met de laatste informatie.

Voucher

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Reizigers waarvan de reis wordt geannuleerd worden hierover door ons geïnformeerd. Zij ontvangen een voucher ter waarde van de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Meer informatie over de voucher leest u hieronder in de Veelgestelde Vragen.

Versoepelde Omruilgemak

KRAS/Goed Idee Reizen heeft tijdelijk een versoepeld omruilgemak. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap.

Meer over de mogelijkheden en voorwaarden leest u hieronder bij de veelgestelde vragen.

Niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt

Heeft u niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heeft u vragen. Neemt u dan contact op met de partij waar u uw reis geboekt heeft. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder kunnen in dat geval afwijken.

Let op: fraudeurs actief

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als KRAS of een medewerker van KRAS en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over uw boeking. Als wij contact met u opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over uw boeking die alleen u en wij kunnen weten. Mocht u twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neemt u dan contact met ons op via 088-0885886

VEELGESTELDE VRAGEN

Versoepelde betalingstermijn

Q: Ik moet nu, zes weken voor vertrek, het restbedrag van mijn boeking betalen. Maar de kans is toch groot dat mijn reis helemaal niet doorgaat? Waarom moet ik dan nu toch de restantbetaling doen?
A: We begrijpen dat u twijfelt of uw reis wel door kan gaan. Ook voor ons is het nu lastig om hier een inschatting in te maken. Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 30 juli . Daarnaast hebben we ook onze omruilgarantie versoepeld, waarmee u tot 2 keer uw reis kunt omboeken naar een nieuwe vertrekdatum of bestemming. Kijk voor meer informatie op: https://www.kras.nl/omruilgemak of https://www.goedideereizen.nl/omruilgemak

Opstart vliegvakanties

Q: Ik hoor dat jullie weer gaan vliegen. Betekent dit dat mijn vakantie doorgaat?
A: KRAS/Goed Idee Reizen gaat vanaf 1 juli weer vakantievluchten uitvoeren naar een beperkt aantal bestemmingen.* Of uw vakantie doorgaat hangt af van de bestemming en het vluchtschema. Als dit het geval is nemen wij contact met u op. U hoeft hiervoor zelf geen contact met ons op te nemen.

*De opstart is afhankelijk van het besluit van de Nederlandse overheid om vakanties in het buitenland weer toe te staan.

Q: Jullie zeggen wel dat jullie gaan vliegen, maar er is helemaal geen toestemming van de overheid hoe zit dat?
A: We zijn er klaar voor om per 1 juli a.s. onze vakantievluchten weer op te starten. Maar zolang er geen positief advies is van de Nederlandse overheid zullen wij niet gaan vlie gen.

Q: Welke bestemmingen gaan jullie weer aanbieden?
A: De vakantiebestemmingen die als eerste aangeboden zullen worden zijn: de Griekse eilanden Kreta, Kos, Rhodos en Zakynthos, de Spaanse eilanden Gran Canaria, Tenerife en Mallorca en het Turkse Antalya.

Q: Ik heb nog niet alle informatie die ik nodig heb om zorgeloos op vakantie te gaan, wat nu?
A: In deze periode van Corona volgen de beslissingen elkaar snel op en moeten we soms snel handelen als er een besluit is genomen. We vinden het heel vervelend als we u nog niet alle informatie kunnen geven die u nodig heeft. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk volledig te krijgen. Op de website van KRAS/Goed Idee Reizen komt een speciale pagina waarop per land aangegeven wordt wat de mogelijkheden zijn voor vakantie en wat de richtlijnen zijn tijdens de vlucht en in de accommodatie. Deze informatie is op korte termijn beschikbaar en wordt steeds bijgewerkt met de laatste informatie.

Q: Mijn vakantie gaat door, maar ik wil helemaal niet op vakantie. Kan ik nog annuleren?
Uw vakantie kan doorgaan maar u gaat op dit moment liever niet? Dan kunt u uw reis omboeken. We hebben tijdelijk onze omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Dit versoepeld omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020. Meer informatie leest u hier: https://www.kras.nl/omruilgemak of https://www.goedideereizen.nl/omruilgemak . U kunt de reis ook annuleren, de reguliere annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing.

Q: Wat doet KRAS/Goed Idee Reizen zodat ik veilig op vakantie kan?
A: KRAS/Goed Idee Reizen heeft alles zo geregeld dat u veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen leest u vanaf begin juni op onze website.

Q: Ik heb nog geen zomervakantie geboekt maar wil heel graag naar een van de bestemmingen die jullie weer aanbieden. Hoe kan ik mijn vakantie boeken?
A: Leuk dat u op vakantie wilt met KRAS/Goed Idee Reizen! U kunt uw reis boeken via onze klantenservice, via een van de TUI winkels of onze website. Op korte termijn is er misschien nog niet zoveel mogelijk, maar dit wordt uitgebreid naarmate het aantal bestemmingen waar we weer op mogen vliegen toeneemt.

Voucher

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft KRAS/Goed Idee Reizen dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen. Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die KRAS/Goed Idee Reizen uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; als u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.

Q: Kan KRAS/Goed Idee Reizen gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Q:
KRAS/Goed Idee Reizen heeft mijn reis vóór 16 maart geannuleerd. In eerste instantie is aangegeven dat de reissom terugbetaald wordt, maar nu krijg ik toch een voucher. Kan dat zomaar?
A: In eerste instantie hebben wij inderdaad gecommuniceerd dat u het bedrag teruggestort zou krijgen. Echter, op het moment dat wij uw reis annuleerden konden we niet vermoeden dat deze situatie zo’n enorme impact zou hebben op de hele wereld en ook op ons als reisorganisatie. De dagen nadat wij uw reis annuleerden volgden de ontwikkelingen elkaar in een razendsnel tempo op en inmiddels bevinden we ons in een zeer uitzonderlijke situatie die zowel reizigers als reisorganisatie raakt. In deze uitzonderlijke situatie is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing in de vorm van een Corona voucher. Gelet op de onvoorziene ontwikkelingen en de enorme impact daarvan op ons als reisorganisatie achten we het ook in uw geval passend om te voorzien in een Corona voucher.

Q: Ik heb een pakketreis geboekt en heb mijn vakantie niet af kunnen maken omdat ik eerder door KRAS/Goed Idee Reizen naar Nederland ben gebracht. Krijg ik een voucher voor mijn gemiste vakantiedagen omdat ik eerder naar huis ben gegaan?
A: Indien u een pakketreis hebt geboekt en als gevolg van alle maatregelen rondom corona eerder naar huis bent gegaan, zal KRAS/Goed Idee Reizen de gemiste vakantiedagen aan u vergoeden in de vorm van een voucher. Let op, hierbij worden enkel de kosten vergoed die gemaakt zijn door het missen van uw verblijf. De vluchtkosten worden hierin niet meegenomen, u bent immers wél door KRAS/Goed Idee Reizen terug naar huis gebracht.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan KRAS/Goed Idee Reizen, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang u een reis hebt geboekt waarbij KRAS/Goed Idee Reizen de uitvoerende touroperator is, kunt u aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar u geboekt hebt zal deze voor u aanvragen. KRAS/Goed Idee Reizen neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als u een reis hebt geboekt waarbij KRAS/Goed Idee Reizen niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dient u bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door u betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg u terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan krijgt u voor het restbedrag een nieuwe voucher. Deze wordt in de “Mijn boeking” omgeving aan uw nieuwe boeking toegevoegd.

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: U heeft een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
A: De voucher is persoonsgebonden, u mag deze niet overdragen naar iemand anders. Het is wel mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de nieuwe boeking. Dit geeft u bij een nieuwe boeking per mail aan ons door via corona.voucher@tui.nl . Ook stuurt u dan uw voucher als bijlage mee, samen met het boekingsnummer, de naam van de nieuwe hoofdboeker en de vertrekdatum. De voucher en overdracht worden dan in de nieuwe boeking verwerkt. De voucher blijft altijd op naam staan van de hoofdboeker, met de e-mail geeft u toestemming. Het is ook toegestaan dat de hoofdboeker de voucher gebruikt als betaling voor een reis waarvan hij/zij zelf geen deel uitmaak t. Heeft u niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, neemt u dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen.

Q: Mag ik de voucher van mijn TUI reis ook gebruiken voor het boeken van een reis bij KRAS of Goed Idee Reizen, en andersom?
A: Ja, dit is mogelijk. U kunt de voucher die u ontvangen heeft voor een boeking bij TUI ook gebruiken om bij KRAS of Goed Idee Reizen een nieuwe reis te boeken, en andersom. Een voucher van KRAS of Goed Idee reizen kan bij TUI worden ingeleverd op dezelfde manier als een TUI voucher. Voor klanten die een TUI voucher willen inleveren op een KRAS of Goed Idee Reizen boeking geldt het volgende:

-Boeking op KRAS.nl: na boeking stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.
-Boeking bij een reisagent of het Customer Services Center: u toont/stuurt de voucher. Na boeking stuurt de reisagent een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.


Q: Mijn reis met vertrek na 1 juni is door KRAS/Goed Idee Reizen geannuleerd en ik krijg een voucher. Op de site van SGR lees ik dat de voucher na 1 juni geen dekking van de SGR heeft. Klopt dit?
A: Alle vouchers met een uitgiftedatum vóór 1 juni 2020 zijn gedekt door de SGR. Dus ook vouchers die wij uitgeven voor geannuleerde reizen met een vertrek tussen 1 juni en 18 juni 2020 hebben SGR dekking. KRAS/Goed Idee Reizen verstrekt alle corona-vouchers uiterlijk 31 mei 2020.

Q: Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk?
A: Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases. Op dit moment is het merendeel van de vouchers verwerkt voor de boekingen die vanuit KRAS/ Goed Idee Reizen geannuleerd zijn met vertrekdatum tot en met 10 mei. Hierna starten we het uitgifteproces van de geannuleerde reizen met vertrekdatum vanaf 11 mei tot en met 18 juni. Begin mei starten we met de uitgifte van de vouchers van de volgende boekingen:

- Alle Goed Idee Reizen boekingen, met vertrek 13 maart t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen voor zeecruises, met vertrek t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen die vallen onder TUI Groepsreizen en TUI Sports met vertrek t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen waarbij u naast de boeking bij KRAS/Goed Idee Reizen, nog een aanvullende boeking via één van onze KRAS/Goed Idee Reizen verkoopkanalen hebt gemaakt bij een andere touroperator of leverancier.
- Boekingen die gedurende de reis zijn afgebroken (niet genoten vakantiedagen).

De uitgifte van deze vouchers zal naar verwachting twee tot drie weken in beslag nemen.

Wanneer uw voucher is aangemaakt, vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Zorg dus dat u deze regelmatig checkt. Ziet u de voucher nog niet staan dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina.

Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of via https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging). Dit geldt voor boekingen gemaakt via KRAS.nl, Goedideereizen.nl of KRAS Customer Services Center. Hebt u een boeking gemaakt bij een ANVR reisbureau? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gemaakt hebt.

Ziet u de voucher nog niet staan in Mijn Boeking? Dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina.

Q: Mijn reis is al geruime tijd geleden geannuleerd en ik heb nog steeds geen voucher ontvangen. Wanneer kan ik deze verwachten?
A: Op dit moment is het merendeel van de vouchers verwerkt voor de boekingen die vanuit KRAS/Goed Idee Reizen zijn geannuleerd met vertrekdatum t/m 10 mei. Hierna starten we het uitgifteproces van de geannuleerde reizen met vertrekdatum vanaf 11 mei tot en met 18 juni. Begin mei starten we met de uitgifte van de vouchers van de volgende boekingen:

- Alle Goed Idee Reizen boekingen, met vertrek 13 maart t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen voor zeecruises, met vertrek t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen die vallen onder TUI Groepsreizen en TUI Sports met vertrek t/m 18 juni 2020.
- Alle boekingen waarbij u naast de boeking bij KRAS/Goed Idee Reizen, nog een aanvullende boeking via één van onze KRAS/Goed Idee Reizen verkoopkanalen hebt gemaakt bij een andere touroperator of leverancier.
- Boekingen die gedurende de reis zijn afgebroken (niet genoten vakantiedagen).


Q: Hoe ontvang ik de voucher?
A: Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of via https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging). Dit geldt voor boekingen gemaakt via KRAS.nl, Goedideereizen.nl en KRAS Customer Services Center. Hebt u een boeking gemaakt bij een ANVR reisbureau? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gemaakt hebt. Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Dus mocht u nog geen voucher in uw Mijn Boeking omgeving hebben, vragen wij u geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina.

Maakt u een nieuwe boeking bij een TUI reisbureau of een TUI at Home mobiele reisadviseur? Dan kunt u de code doorgeven aan degene die de boeking voor u maakt. De voucher zal bij het maken van de boeking verwerkt worden.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A : U boekt een KRAS/Goed Idee Reizen reis op KRAS.nl of Goedideereizen.nl. Na boeking stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl (voor KRAS boekingen) of corona.voucher@goedideereizen.nl (voor Goed Idee Reizen boekingen)
met deze voucher in de bijlage, o.v.v. uw nieuwe boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker. Boekt u uw nieuwe reis bij een ANVR reisagent? Dan dient u uw voucher af te geven bij uw reisagent. Uw reisagent zal er voor zorgen dat uw voucher wordt opgestuurd naar corona.voucher@tui.nl of corona.voucher@goedideereizen.nl

Q: Wanneer wordt mijn voucher in de boeking verwerkt?
A: We streven ernaar uw voucher direct nadat u deze verstuurd hebt te verwerken. Omdat er al veel gebruik gemaakt wordt van de voucher kan het zijn dat er enkele dagen zit tussen versturen en de verwerking.

Q: Ik krijg mijn reispapieren per post, waarom ontvang ik mijn Corona voucher niet per post?

A: Dit is helaas niet mogelijk. De Corona voucher is een waardepapier en deze mag niet per post verstuurd worden. Wij mogen de voucher alleen in de Mijn Boeking omgeving verstrekken. Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging).

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als u na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kunt u dit inzetten voor een volgende vakantie. U krijgt na de verwerking van uw Corona voucher een nieuwe voucher, ter hoogte van het restantbedrag. Deze vindt u in uw Mijn Boeking omgeving bij de nieuwe reservering. Boekt u uw nieuwe reis bij een ANVR reisagent? Dan krijgt u de nieuwe voucher via uw reisagent.

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is uw voucher direct door KRAS/Goed Idee Reizen uitgegeven dan kunt u een nieuwe reis boeken via kras.nl, goedideereizen.nl, het KRAS Customer Services Center, een TUI reisbureau, of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is uw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kunt u een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent.

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken?
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wilt u de voucher gebruiken voor een boeking die u al gemaakt hebt, maar nog niet geheel betaald hebt? Dan stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl (voor KRAS boekingen) of corona.voucher@goedideereizen.nl (voor Goed Idee Reizen boekingen) met de voucher in de bijlage. Vermeld ook het boekingsnummer, de vertrekdatum en naam van de hoofdboeker. Is uw boeking gemaakt bij een ANVR reisagent? Dan dient u uw voucher af te geven bij uw reisagent. Uw reisagent zal ervoor zorgen dat uw voucher wordt opgestuurd naar corona.voucher@tui.nl / corona.voucher@goedideereizen.nl o.v.v. uw reeds gemaakte boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 april en 18 juni en heb nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher?
A: Als u een aanbetaling gedaan hebt voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 april en 18 juni en heb de reissom nog niet betaald. Moet ik alsnog de reissom betalen?
A: Nee, u hoeft de reissom niet meer te betalen. Uw reis wordt geannuleerd en u ontvangt geen voucher.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt bij KRAS, maar de rederij informeert mij ook over een compensatie in de vorm van een Future Cruise Credit. Iis deze Future Cruise Credit ook van toepassing op mijn boeking?
A: Is uw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door KRAS, dan betekent dit dat KRAS u compenseert. KRAS doet dit door middel van een Corona-voucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze Corona-voucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van KRAS. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op uw geboekte zeecruise.

Bekijk ook de speciale Corona-voucher pagina op KRAS.nl : www.kras.nl/informatie/corona-voucher

Op de website van ANVR is een brief te downloaden met een duidelijke uitleg over de voucher voor pakketreizen en de SGR-dekking.

Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt het versoepelde Omruilgemak in?
A: Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap.

- Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek* .
- Het Omruilgemak is geldig voor bestaande en nieuwe boekingen.
- Het versoepelde Omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020.
- Het Omruilgemak kan ingezet worden voor een vertrek later in het zomerseizoen, het najaar of de winter of het zomerseizoen van 2021 vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn.

*Voor rondreizen (incl. fly-drives) en riviercruises is omboeken mogelijk tot 21 dagen voor vertrek.

De voorwaarden van de KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van de Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie minder wordt, dan betaalt KRAS u het verschil terug, tot max. 40% van de initiële reissom, en dit in de vorm van een voucher. Dit versoepelde Omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020.

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Voor KRAS boekingen: hebt u geboekt via kras.nl of ons Customer Services Center? Dan vult u hiervoor een omruilformulier in. Dit formulier vindt u in de Mijn Boeking omgeving ( https://www.kras.nl/mijnboeking ) bij uw bestaande boeking, onder de tab omruilen en annuleren. Nadat u het formulier hebt ingevuld nemen we zo snel mogelijk contact met u op om de omboeking in orde te maken. Hebt u geboekt bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik wil gebruik maken van het Omruilgemak van KRAS/Goed Idee Reizen. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die u doet, vragen wij een aanbetaling van 15% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij u om direct te voldoen. Als u gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als u uw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum was 1 juli 2020. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk 20 mei 2020. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 augustus 2020. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2020.

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 18 juni. Gaat mijn vakantie nog door?
A: Dat is uiteraard afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Op basis van de informatie die we nu hebben, gaat uw reis nog door. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Wij adviseren u dan ook de situatie nog even af te wachten. Heeft u twijfels over uw reis? Dan kunt u tot en met 31 augustus 2020 gebruik maken van ons versoepelde Omruilgemak en uw vakantie kosteloos omboeken.

De voorwaarden van het KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van het Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Voor KRAS boekingen: hebt u geboekt via kras.nl of ons Customer Services Center? Dan vult u hiervoor een omruilformulier in. Dit formulier vindt u in de Mijn Boeking omgeving ( https://www.kras.nl/mijnboeking ) bij uw bestaande boeking, onder de tab omruilen en annuleren. Nadat u het formulier hebt ingevuld nemen we zo snel mogelijk contact met u op om de omboeking in orde te maken. Hebt u geboekt bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 18 juni maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren u de situatie nog even af te wachten voordat u uw reis annuleert. Mocht u twijfelen dan kunt u gebruik maken van het versoepelde Omruilgemak. Besluit u om uw reis te annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.

De voorwaarden van het KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van het Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Voor KRAS boekingen: hebt u geboekt via kras.nl of ons Customer Services Center? Dan vult u hiervoor een omruilformulier in. Dit formulier vindt u in de Mijn Boeking omgeving ( https://www.kras.nl/mijnboeking ) bij uw bestaande boeking, onder de tab omruilen en annuleren. Nadat u het formulier hebt ingevuld nemen we zo snel mogelijk contact met u op om de omboeking in orde te maken. Hebt u geboekt bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek na 18 juni en de cruise-afvaart is reeds geannuleerd door de rederij
A: Als de rederij uw cruise al heeft geannuleerd dan krijgt u zo spoedig mogelijk bericht van KRAS over de annulering van uw reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen tot en met 18 juni kan dit even op zich laten wachten.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht.

Q: Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug?
A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. U krijgt voor deze geannuleerde boeking het door u betaalde bedrag terug, minus annuleringskosten.

Q: Ik heb mijn reis met vertrek vanaf 1 mei zelf geannuleerd voordat KRAS/Goed Idee Reize de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher?
A: Dit is helaas niet mogelijk, op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Ik heb mijn reis 6 weken voor vertrek geannuleerd omdat ik toen het restant bedrag moest betalen en dit niet wilde. De boeking is toen tegen annuleringskosten geannuleerd. Inmiddels biedt KRAS/Goed Idee Reizen een versoepelde betalingsregeling en had ik mijn reis dus niet hoeven annuleren. Kan ik het bedrag met terugwerkende kracht in de vorm van een voucher krijgen?
A. Dit is helaas niet mogelijk, ten tijde van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten en betalingsregeling van toepassing. Het is niet mogelijk om voor het bedrag van de annuleringskosten met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via KRAS/Goed Idee Reizen afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via KRAS/Goed Idee Reizen (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)?
A: Als de reis is geannuleerd door KRAS/Goed Idee Reizen dan geldt dat de klant een voucher krijgt. U kunt geen beroep doen op uw annuleringsverzekering. Op dit moment geldt dit voor reizen met vertrek tot en met 18 juni 2020. Wilt u uw reis met vertrek na 18 juni 2020 annuleren? Dan krijgt u op dit moment geen voucher en kunt u mogelijk wel een beroep doen op de annuleringsverzekering. Er geldt echter alleen dekking voor de allrisk annuleringsverzekering, die geboekt dient te zijn vóór 27 februari 2020 naar een gebied waar op moment van boeken nog geen corona was.


Op bestemming

Q: Ik heb een pakketreis bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt en zit vast op mijn vakantiebestemming. Hoe kom ik terug naar Nederland?
A: Reizigers die bij KRAS/Goed Idee Reizen een pakketreis boekten en vast zitten op hun vakantiebestemming, adviseren wij contact op te nemen met ons Customer Services Center via + 31 88-0885886.

Extra services
Q: Ik heb extra services geboekt via KRAS / Goed Idee Reizen voor mijn reis. Moet ik deze zelf annuleren of wordt dit voor mij gedaan? En krijg ik hiervoor ook een voucher of geld terug?
A: Wij maken verschil tussen verschillende extra’s die u geboekt kunt hebben:

Reis- en annuleringsverzekering
Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via KRAS/Goed Idee Reizen afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.

Overige extra’s
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die u al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.

Visum
Q: Ik heb via jullie een visum aangevraagd en mijn paspoort is nog bij de visumdienst. Hoe krijg ik dit terug?
A: Als u via ons een visumaanvraag heeft gedaan maar uw reis is geannuleerd dan stuurt de visumdienst uw paspoort per aangetekende post naar u toe. Is de visumaanvraag via het reisbureau verlopen dan stuurt de visumdienst het paspoort naar het betreffende reisbureau. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

Websites met nuttige informatie

- Reisadviezen ministerie van Buitenlandse Zaken
- Website ANVR met veelgestelde vragen over reizen en coronavirus
- Website IATA met per land overzicht coronamaatregelen
- Overzicht voorwaarden reis- en annuleringsverzekeringen