Cruise Canada en Newfoundland

29-daagse reis incl. vliegreis & transfers - Cruise vanuit Manchester per MS Marco Polo

Canada.Montreals
USA.Montreals
v
Canada.Montreals
USA.Montreals
Vanaf2755per persoon
i
v
Prijs per persoon gebaseerd op:
Vertrekdatum 01-09-2017
Reisduur 29 dagen
Aantal personen 2 volwassenen
Exclusief:
Reserveringskosten € 25,00 per boeking
Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
LG
  • Incl. vliegreis per KLM en transfers
  • o.a. Cobh, St. John's, Charlottetown, Montreal en Quebec
  • Geniet van Canada in de herfst!
  • Per kleinschalig MS Marco Polo***
  • Vertrek: alléén 1 september 2017
  • 29 dagen
Inbegrepen & niet inbegrepen
.10
Cruise Canada en Newfoundland
Klik op een prijs voor de totaalprijs
)
  • Prijzen
  • Inbegrepen
  • Dagprogramma
  • Uw schip
  • Extra info
  • Vlucht
  • Praktische info

Prijzen

Prijzen en data

  • -
  • +
Boeken met meer dan 6 personen?
n
v
Aantal kinderen
n
Een ogenblik geduld.

De prijsinformatie wordt opgehaald.

Klik op een prijs voor een berekening van de totale reissom. De prijzen zijn per persoon en inclusief kortingen, exclusief reserveringskosten en het Calamiteitenfonds?

Inbegrepen

Inbegrepen & niet inbegrepen

Inbegrepen

Vliegreis Amsterdam - Manchester v.v. per KLM
• Luchthavenbelasting en brandstoftoeslagen
• 1 stuk handbagage
• 28 overnachtingen aan boord van het MS Marco Polo***+ in een hut naar keuze
• Verzorging aan boord inclusief ontbijt, lunch en diner (beginnend met diner op de eerste dag, eindigend met ontbijt op de laatste dag)
• Het beschreven vaarprogramma
• Zelf-service thee en koffie in de ochtend (van 06.00 tot 10.00 uur)
• Afternoon teas en snacks in de avond
• Captain's Cocktail Party
• Diverse dagactiviteiten aan boord
• Havengelden

Niet inbegrepen

• Reserveringskosten € 25,00 per boeking (verplicht)
• Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking van max. 9 personen

Bijkomende kosten ter plaatse
• Fooien à GBP £ 4 p.p.p.n (verplicht aan boord te voldoen)
• Excursies en entreegelden

Optioneel (direct bij te boeken)
• Reis- en annuleringsverzekering
• Ruimbagage; dit is bij KLM een betaalde keuzemogelijkheid

Groepsgrootte en annuleringstermijn

Uiterste termijn van annulering wegens onvoldoende deelname: 21 dagen voor vertrek.
Minimum aantal deelnemers en uiterste termijn van annulering is niet van toepassing op een reeds gegarandeerde vertrekdatum

Extra informatie

Belangrijk: bij de boeking dient u uw volledige naam en paspoortgegevens door te geven. U dient te beschikken over een geldig paspoort dat nog minimaal 6 maanden na thuiskomst geldig moet zijn. Een identiteitskaart is niet voldoende!

Het MS Marco Polo is een adult only schip. Baby's en kinderen t/m 15 jaar zijn niet toegestaan aan boord.

• Dinerzittingen: U dient bij boeking op te geven of u gebruik wilt maken van dinerzitting 1 (aanvang ca. 18.00 uur) of dinerzitting 2 (aanvang ca. 20.30 uur)

Afwijkende annuleringsvoorwaarden:
- tot 43 dagen voor vertrek: 15% van de totale reissom
- 42 tot 29 dagen: 50% van de totale reissom
- 28 tot 15 dagen: 75% van de totale reissom
- 14 tot 7 dagen: 90% van de totale reissom
- minder dan 7 dagen: 100% van de totale reissom

Voorwaarden

Op deze reis zijn de volgende voorwaarden van toepassing.

- ANVR Consumentenvoorwaarden
- Garantieregeling Stichting Garantiefonds Reisgelden
- Garantieregeling Stichting Calamiteitenfonds Reizen
- Algemene Reisvoorwaarden Kras

Kaart

Dagprogramma

Open alle items

Dag 1: vliegreis naar Manchester, transfer, inscheping, start cruise

Vandaag vliegt u per KLM naar Manchester. Aangekomen op de luchthaven staat de transfer naar de haven van Liverpool voor u klaar. Hier kunt u inchecken op het MS Marco Polo, die u mee zal nemen op een prachtige cruise naar Canada.

Vertrek: 15.00 uur

Dag 2: Cobh (Ierland)

v
Aankomst: 08:00 uur
Vertrek: 17:00 uur

De plaats Cobh ligt aan de zuidkust van het Great Island in de haven van Cork. Het ligt op een heuvel met op het hoogste punt de Cathedral of St. Colman. Vanuit deze kathedraal heeft u een prachtig uitzicht over de haven. Als één van de grootste Atlantische havens in Ierland, was deze haven het vertrekpunt voor 2,5 van de 6 miljoen Ieren die naar Noord-Amerika emigreerden tussen 1848 en 1950. Bovendien is dit dé plaats waar de Titanic haar laatste stop maakte, voordat zij op 11 april 1912 de Atlantische Oceaan opging voor haar eerste, en enige reis richting New York. Breng een bezoek aan de overdekte Engelse markt, dat bruist van het leven of neem een kijkje bij de toren van St. Ann's Shandon. Deze toren ligt aan de andere kant van het kanaal, maar is toch een populaire bezienswaardigheid van de stad. De toren maakt deel uit van een kerk en kan beklommen worden om te genieten van een mooi uitzicht over de nabij gelegen stad Cork. De Crawford Art Gallery is ook een bezoekje waard. Deze galerij bezit zowel beeldhouwwerken als schilderijen.

Dag 3 t/m 6: op zee

Vanaf vandaag bent u wat langer achter elkaar volledige dagen op zee. De ideale tijd om alle hoeken van het schip te ontdekken. Geniet van een hele dag aan het zwembad, begin de dag sportief in het sportcentrum en verwen uzelf met een heerlijk diner in een specialiteitenrestaurant. Natuurlijk kunt u ook weer iedere avond naar een voorstelling in het theater of een dansje wagen in een van de gezellige bars of in de discotheek. Ervaar het ultieme cruisen!

Dag 7: St. John's (Canada)

Aankomst: 12:00 uur
Vertrek: 20:00 uur

St. John's is een plaats gelegen aan de Atlantische kust van Canada, op het schiereiland van Avalon. Het is de meest oosterlijke haven van Noord-Amerika en zo ook het dichtsbijzijnde punt voor het vasteland van Europa. In het levendige stadje zijn verschillende bezienswaardigheden en worden er voldoende activiteiten georganiseerd. Bezoek een van de vele prachtige natuurparken in de directe omgeving en ontdek de prachtige natuur. In het centrum van de stad is het ook altijd gezellig op één van de vele terrassen.

Dag 8: op zee

Vandaag heeft u volop de tijd om alle faciliteiten van het schip te ontdekken.

Dag 9: Halifax (Canada)

Aankomst: 08:00 uur
Vertrek: 20:00 uur

Halifax is de hoofdstad en de grootste stad van de Canadese provincie Nova Scotia. Van oorsprong was deze stad een militaire basis voor de Britten. Het is een kleurrijke stad en ligt aan een van ’s werelds grootste natuurlijke havens. Tegen een ultramoderne skyline prijken de historische gebouwen aan de drukke havenkade. Hier hebben in slechtere tijden duizenden immigranten voet aan wal gezet, op zoek naar een beter bestaan. Ontdek hier de trendy cafés, gezellige volksmuziek, musea en de citadel.

Dag 10: op zee

Vandaag brengt u de hele dag door op het schip. Ontdek alle faciliteiten en geniet van het uitzicht!

Dag 11: Charlottetown (Canada)

Aankomst: 09:00 uur
Vertrek: 14:00 uur

Charlottetown is de hoofdstad van de provincie Prins Edwardeiland, de kleinste provincie van Canada. De stad ligt aan de Hillsboroughbocht, waar de drie rivieren Hillsborough, Yorke en Eliot samenkomen. De stad speelde een belangrijke rol bij de geschiedenis van Canada, toen zij los wilde komen van de Britten. Alle provincies kwamen in Charlottetown bijeen om Canada onafhankelijk te maken. De trots van Charlottetown is Province House, waar de conferentie plaatsvond. Het mooie stadscentrum kunt u te voet ontdekken.

Dag 12: Gaspé * (Canada)

Aankomst: 07:30 uur
Vertrek: 15:30 uur

Gaspé is gelegen op het puntje van het schiereiland Gaspésie in de provincie Quebec. In de taal van de Indianen betekent deze naam 'het einde van de wereld'. De stad staat voornamelijk bekend als de bakermat van Nieuw-Frankrijk (nu Canada), doordat Jacques Cartier in 1534 hier een houten kruis plantte en de stad claimde. Tegenwoordig staat er op deze plaats nog steeds een marmeren kruis ter herinnering aan deze gebeurtenis. Bijzonder is de Gaspékathedraal, dit is de enige kathedraal van Canada die volledig van hout gemaakt is.

Dag 13: cruisen over St. Lawrence rivier

De St. Lawrence Seaway is de zeeweg die samengesteld is met een kanalenstelsel, die de scheepsvaart mogelijk maakt tussen de Atlantische Oceaan en de grote meren in Noord Amerika. Het prachtige landschap bestaat uit rivieren, meren en bergen. St. Lawrence Seaway is 3768 kilometer lang en telt 19 sluizen. Geniet van het prachtige uitzicht vanaf het schip en bewonder de natuur!

Dag 14: Montreal (Canada)

v
Canada.Montreals
USA.Montreals
Canada.Montreals
USA.Montreals
Aankomst: 09:00 uur
Vertrek: 19:00 uur

Montreal is een levendige stad met een rijke historie, het is zonder twijfel Canada’s meest mondaine stad. U vindt hier tal van winkelpromenades met veelal oneindig lange ondergrondse galerijen, honderden schitterende parken, interessante musea, kunstgalerijen, ontelbaar veel kerken en voortreffelijke restaurants, met voornamelijk de Franse keuken. Verder loont het zich ook een kijkje te nemen bij het opvallend vormgegeven Olympisch stadion.

Dag 15 en 16: Quebec (Canada)

Aankomst: 08:00 uur
Vertrek op dag 16: 20:00 uur

Quebec is de tweede grote stad van de provincie en staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Cultuur en historie staan centraal in deze prachtige stad. De stad wordt omgeven door een historische stadsmuur, die vooral goed te bekijken is in Vieux-Quebec, met prachtige klinkerstraten en historische gebouwen in de ‘Vieux Ville’. Vanaf de Dufferin Terraces heeft u een prachtig uitzicht over de St. Lawrencerivier en Château Frontenac. Het mooiste park in Quebec is Parc Champs-de-Bataille, hier vond de veldslag van 1759 plaats.

Dag 17: Saguenay (Canada)

Aankomst: 12:00 uur
Vertrek: 19:00 uur

Saguenay is een stadje gelegen aan de gelijknamige rivier in Canada. De stad is nog relatief jong en is in 2002 gesticht door het samenvoegen van de drie steden Chicoutimi, Jonquière en La Baie. De meest bijzondere bezienswaardigheid in de omgeving is natuurlijk het Saguenay-fjord, uit dit donkere water rijzen verschillende kliffen op tot soms wel 500 meter hoogte. Maar in het stadje zelf is ook genoeg te bewonderen zoals bijvoorbeeld de Pulperie, dat ooit de grootste pulpfabriek ter wereld was, maar nu is omgebouwd tot een museum. Ook zeker een bezoekje waard is het Arthur Villeneuve House, met prachtige muurschilderingen aan zowel de binnen- als de buitenzijde.

Dag 18: Sept-Îles (Canada)

Aankomst: 13:00 uur
Vertrek: 20:00 uur

Sept Îles is gelegen in het oosten van Quebec, aan de oever van de St. Lawrence rivier. Het is één van de noordelijkste steden die nog verbonden is met de grote stad Quebec. De andere steden in de omgeving zijn echt geisoleerde nederzettingen van de plaatselijke Inuit die alleen bereikbaar zijn via onverharde wegen. De stad heeft haar naam te danken aan de natuurlijke barrière van zeven eilanden voor de kust. De natuur is hier dan ook overweldigend, met diverse openbare parken kijkt u uw ogen uit. Bijzonder is het uitkijkpunt bij Lac Daigle, hiervandaan heeft u een wijds uitzicht over de stad en de omliggende eilanden.

Dag 19: Havre Saint-Pierre (Canada)

Aankomst: 07:30 uur
Vertrek: 14:30 uur

Havre Saint-Pierre is gelegen in het noordoosten van Quebec. De stad telt momenteel een kleine 4000 inwoners en is in 1857 opgericht door zes vissersfamilies uit de omliggende Îles de la Madeleine. De omgeving van deze stad staat voornamelijk bekend om de Minganie, de kustlijn van ruim 360 kilometer met de bijzondere monolieten: rotsformaties die zeker een bezoekje waard zijn. Als u tijd heeft, ga dan ook zeker naar Anticosti, een eiland net voor de kust waar de herten de baas zijn. In dit beschermde natuurgebied duikt u onder in de Innuït cultuur die, net als de Aboriginals dat zijn voor Australië, kenmerkend is voor deze omgeving.

Dag 20: Cap-aux-Meules * (Canada)

Aankomst: 09:00 uur
Vertrek: 19:00 uur

Cap-aux-Meules is het belangrijkste eiland van de Îles de la Madeleine, een eilandengroep voor de kust van Quebec in Canada. Het is , na Havre Aubert, het tweede grootste eiland, maar telt de meeste inwoners en de belangrijkste voorzieningen zoals het ziekenhuis, de middelbare school en verschillende kantoren en winkels. Ondanks deze stadse uitstraling is de natuur nooit ver weg: maak een wandeling in het Parc des Buck en geniet van prachtige uitzichten over de stad en de omliggende eilanden. Helemaal bijzonder is het wandelpad langs de kust dat leidt naar een uitkijkpunt op Chemin du Quai waar u vanaf een heuvel een nog veel mooier uitzicht heeft.

Dag 21: Sydney * (Canada)

Aankomst: 08:00 uur
Vertrek: 16:30 uur

Bij Sydney denkt u waarschijnlijk meteen aan Australië, maar wist u dat er ook in Canada een Sydney ligt? De stad ligt in de Canadese provincie Nova Scotia. Deze voormalige mijnplaats staat vooral bekend om de achttien meter hoge viool, die staat voor het Keltische erfgoed en de folkmuziek van Nova Scotia. Overige bezienswaardigheden zijn: St. Patrick's Church Museum, Cossit House Museum, Jost Herritage House en Cape Breton Centre for Science & Heritage.

Dag 22: Corner Brook (Newfoundland, Canada)

Aankomst: 08:00 uur
Vertrek: 15:00 uur

Corner Brook is gelegen in het noordwesten van het eiland Newfoundland en is al meer dan 30 jaar een populaire haven voor cruiseschepen. Vooral de 35-kilometerlange weg hiernaartoe, dwars door de Bay of Islands, is een geliefd onderdeel van vele cruisereizigers. De kustlijn is voornamelijk beroemd om haar prachtige fjorden en dikbeboste gebieden. Het gebied is ontdekt door James Cook (ook wel Captain Cook) en hier zijn dan vele bezienswaardigheden aan gewijd: bezoek bijvoorbeeld het Captain Cook Monument, waarvandaan u een prachtig panoramisch uitzicht heeft. Bijzonder is het Gros Morne Nationaal Park, beschermd door UNESCO. Dit natuurgebied is te vergelijken met de wat de Galapagos-eilanden zijn voor biologie, maar dan op het gebied van geologie.

Dag 23: St. Anthony * (Newfoundland, Canada)

Aankomst: 09:00 uur
Vertrek: 14:00 uur

St.Anthony is gelegen in het uiterste noorden van Newfoundland, letterlijk aan het einde van de weg. Dit kleine stadje staat voornamelijk bekend als perfecte locatie voor het spotten van walvissen. Een belangrijke persoon voor deze stad was dokter Wilfred Grenfell, die ervoor gezorgd heeft dat de lokale bevolking ook gebruik kon maken van voorzieningen als ziekenhuizen en middelbare scholen. Er zijn dan ook veel bezienswaardigheden aan hem gewijd, zoals bijvoorbeeld het Grenfell House Museum en de wandeling naar Tea House Hill, waar de gedenkplaats voor dr. Grenfell en zijn gezin is. Bijzonder is ook zeker l'Anse aux Meadows National Historic Site, dat bekend staat als de eerste Europese nederzetting in Amerika, gesticht door Noorse vikingen. Deze archeologische vindplaats wordt beschemd door UNESCO en is opengesteld voor bezoekers middels een rondleiding.

Dag 24 t/m 27: op zee

Vanaf vandaag bent u wat langer achter elkaar volledige dagen op zee. De ideale tijd om alle hoeken van het schip te ontdekken. Geniet van een hele dag aan het zwembad, begin de dag sportief in het sportcentrum en verwen uzelf met een heerlijk diner in een specialiteitenrestaurant. Natuurlijk kunt u ook weer iedere avond naar een voorstelling in het theater of een dansje wagen in een van de gezellige bars of in de discotheek. Ervaar het ultieme cruisen!

Dag 28: Belfast (Ierland)

v
+1
Aankomst: 12:00 uur
Vertrek: 20:00 uur

Belfast is de grootste stad in Noord-Ierland. De naam Belfast stamt van het Iers Béal Feirste, ofwel ‘monding van de Farset’, de rivier waaromheen de stad is gebouwd. De oorspronkelijke rivier is tegenwoordig nauwelijks nog zichtbaar omdat deze is opgegaan in de grotere rivier Lagan. De stad wordt omringd door de heuvels Black Mountain en Cavehill en heeft een aantal oude gebouwen waaronder de Queen's University en de City Hall. Een bezoekje waard zijn het prachtige stadhuis van Belfast, gebouwd in een klassieke renaissancestijl en de St. Anne's Kathedraal, ontworpen in Hiberno-Romaanse-stijl, zijn zeker aan te raden. Als whisky liefhebber zit je ook zeker goed in Belfast, u kunt de stad niet verlaten zonder een goede whisky geproefd te hebben.

Dag 29: Liverpool (Groot-Brittannië), ontscheping, transfer, vliegreis

Aankomst: 08.00 uur

Na het ontbijt vindt ontscheping plaats. U zult per transfer naar de luchthaven gebracht worden voor uw terugvlucht naar Nederland. Het einde van een indrukwekkende cruise!

Vaarschema's en vaartijden altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

* Het schip ligt vandaag ter anker voor de kust, u wordt per tenderbootjes naar de haven gebracht.

Uw schip

Cruise & Maritimes Voyages

v

De Engelse rederij Cruise & Maritime Voyages is er trots op vaarprogramma’s aan te kunnen bieden met kleinere, klassieke schepen. De vloot bestaat uit het MS Marco Polo, MS Magellan, MS Astoria en MS Columbus. Met name het MS Marco Polo is voor velen een oude bekende! De kleine intieme schepen hanteren het 'adults only' concept, dus geen kinderen toegestaan onder de 16 jaar. Tevens zijn de service en de maaltijden aan boord van hoog niveau. De afwisselende vaarroutes naar ondermeer het hoge Noorden en West-Europa laten u kennismaken met mooie steden, prachtige natuur en cultuur. En veelal is het vertrek vanuit Amsterdam of Rotterdam!

Uw schip: MS Marco Polo***+

v

De Marco Polo heeft een klassieke en elegante uitstraling en is bij vele passagiers een geliefd schip. Met haar 22.000 ton en plaats voor 820 gasten is zij één van de kleinere schepen. In het Waldorf Restaurant wordt in twee zittingen gegeten. Marco's restaurant biedt een informeel alternatief. Het schip heeft vijf lounges, waaronder de Marco Polo lounge in theater ambiance ingericht, de elegante Captain's Club, perfect voor een drankje voor het diner, de Palm Garden, een oase van rust met schitterende uitzichten op zee en de stijvolle Columbus Lounge. Scotts Bar is de ideale plek voor de nachtbrakers. Marco Polo voldoet in alle opzichten aan de modernste internationale veiligheidsnormen. Haar ijsbestendige romp en milieuvriendelijk afvalsysteem maken haar ideaal om in zelfs de meest afgelegen gebieden, zoals Antarctica, te cruisen. Mede hiervoor heeft men op het hoogste dek een landingsplaats voor een helikopter aangelegd en beschikt het schip over een aantal zodiacs en 2 hogesnelheid-tenders om naar kleine aanleghavens te varen die met het cruiseschip niet bereikbaar zijn. De nationaliteit van haar passagiers is overwegend Brits en de voertaal is Engels.

Specificaties

v

bouwjaar: 1965 • gemoderniseerd: 1993 • vorige namen: Aleksander Pushkin • lengte: 176 m • breedte: 23,60 m • tonnage: 22.080 • snelheid: 19,5 knopen • aantal passagiers (2 passagiers per hut): 826 • max. aantal passagiers: 915 • bemanningsleden: 350 • nationaliteit bemanning: internationaal • totaal aantal dekken: 11 • passagiersdekken: 8 (dek 4 t/m 11) • liften: 4 • stabilisatoren • land van registratie: Bahama’s.

Klik hier voor het uitgebreide dekkenplan van het MS Marco Polo.

Faciliteiten

v
+11
+10

2 restaurants • bars • Ambassador Lounge • Polo Lounge • Charleston Club • internetcafé • wifi bij receptie-area• discotheek • winkeltjes • bibliotheek • zwembad met poolbar • jacuzzi`s • 3 whirlpools • Spa- & Healthclub met sauna`s, fitnesscenter en schoonheids- en massagesalon • tafeltennis • optioneel ontbijtservice • optioneel roomservice • optioneel wasserij

All Inclusive drankenpakket - (Britse pond 17 pppn, v.a. 18 jaar)
Met dit All Inclusive drankenpakket kunt u achterover leunen, ontspannen en genieten.
Het drankenpakket omvat:
· In glas geserveerde huiswijn, bier en frisdranken tijdens de maaltijduren in de restaurants aan boord van het schip.
· In glas geserveerde huiswijn, tapbieren, cocktails en andere alcoholische dranken uit alle bars tijdens openingstijden (exclusief premium merken).
· In glas geserveerde frisdranken en sappen uit alle bars tijdens openingstijden.
Het drankenpakket is exclusief drankjes uit de minibar, premium merken, grote waterflessen en thee en koffie uit de bars aan boord van het schip. U kunt het All Inclusive pakket alleen bijboeken voor de gehele cruise en moet voor alle personen uit dezelfde hut bijgeboekt worden. Het drankenpakket is alleen aan boord van het schip bij te boeken (binnen 24 uur na inscheping). De kosten zullen op uw onboard rekening worden bijgeschreven.
Let op: Het drankenpakket is alleen beschikbaar voor personen in de leeftijd 18+ en kan uitsluitend bij geboekt worden bij cruises van minimaal 4 nachten.

Hutten

v

Elke hut is voorzien van airconditioning, telefoon, muziekspeler, televisie, kluisje, kaptafel met spiegel, haarföhn, en badkamer met toilet en douche. In de hut zijn zeepjes, shampoo, body lotions, douchemuts en naaigerei aanwezig.

Categorie 1 (Standard Twin Inner): deze 2-persoonsbinnenhutten (ca. 10 m²) op het Caribisch en Baltisch dek beschikken over twee aparte benedenbedden.
Categorie 2 (Standard Plus Twin Inner): deze 2-persoonsbinnenhutten (ca. 12 m²)zijn gelegen op het Caribisch, Baltisch en Atlantisch dek en beschikken over twee aparte benedenbedden. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om een derde bed te plaatsen.
Categorie 3 (Superior Twin Inner): dit zijn 2-persoonsbinnenhutten (ca. 12 m²) op het Pacific en Amundsen dek en beschikken over twee aparte benedenbedden.
Categorie 4 (Premium Twin Inner): dit zijn de grootste 2-persoonsbinnenhutten (ca. 15 m²) op het Pacific, Amundsen en Columbus dek en beschikken over twee aparte benedenbedden. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om een derde of vierde bed te plaatsen. Twee hutten zijn toegankelijk voor mindervaliden.
Categorie 5 (Standard Single Inner): dit zijn 1-persoonsbinnenhutten (ca. 9 m²) op het Caribisch en Columbus dek.
Categorie 6 (Standard Twin Oceanview): dit zijn 2-persoonsbuitenhutten (ca. 11 m²) op het Caribisch en Baltische dek en beschikken over twee aparte benedenbedden en de meeste hutten hebben twee patrijspoorten.
Categorie 7 (Standard Twin Oceanview): deze 2-persoonsbuitenhutten (ca. 12 m²) op het Caribisch, Baltisch en Atlantisch dek zijn iets ruimer als categorie 6. Deze hutten beschikken over twee aparte benedenbedden en de meeste hutten hebben twee patrijspoorten. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om een derde bed te plaatsen.
Categorie 8 (Standard Plus Twin Oceanvieuw): deze 2-persoonsbuitenhutten (ca. 13 m²) op het Caribisch, Baltisch en Atlantic dek zijn iets ruimer als categorie 7. Deze hutten beschikken over twee aparte benedenbedden en de meeste hutten hebben twee patrijspoorten. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om een derde of vierde bed te plaatsen.
Categorie 9 (Superior Twin Oceanview): deze 2-persoonsbuitenhutten (ca. 13 m²) bevinden zich op het Amundsen en Columbus dek en beschikken over twee aparte benedenbedden en een raam. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om een derde bed te plaatsen. De hutten op het Columbus dek en een deel van de hutten op het Amundsen dek hebben gedeeltelijk belemmerd zicht.
Categorie 10 (Standard Single Oceanview): deze 1-persoonsbuitenhutten (ca. 12 m²) op het Pacific en Amundsen dek beschikken over een raam.
Categorie 11 (Superior Plus Twin Oceanview): deze 2-persoonsbuitenhut (ca. 13 m²) op het Amundsen en Pacific dek zijn iets ruimer als categorie 9 en hebben een raam. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om de twee eenpersoonsbedden te hervormen tot een tweepersoonsbed.
Categorie 12 (Premium Twin Oceanview): deze ruime 2-persoonsbuitenhutten (ca. 15 m²) op het Pacific, Amundsen, Navigator en Columbus dek beschikken over een groot raam. Enkele hutten beschikken over de mogelijkheid om de twee eenpersoonsbedden te hervormen tot een tweepersoonsbed. De hutten op het Navigator dekken hebben gedeeltelijk belemmerd zicht.
Categorie DL (De Luxe Oceanview) : deze Deluxe hutten (ca. 20 m²) op het Pacific en Navigator dek beschikken over een groot raam, een zithoekje, koelkast en een bad. De hutten op het Navigator dek beschikken over tweepersoonsbedden. Hutten op het Navigator dek kunnen een belemmerd zicht hebben.
Categorie JS (Junior Suite Oceanview): deze Junior Suites (ca. 24 m²) op het Pacific en Navigator dek beschikken over een groot raam, bedden die omgevormd kunnen worden tot tweepersoonsbed, een koelkast, een marmere badkamer met bad en een zithoekje (hutten op het Navigator dek kunnen een belemmerd zicht hebben).
Categorie DS (De Luxe Suite Oceanview): deze twee Deluxe suites (ca. 45 m²) op het Columbus dek beschikken over een raam, een King Size bed, een inloopkast, koelkast, marmere badkamer en een afgescheiden woonkamer.

Let op: in een aantal gevallen wordt gebruik gemaakt van een binnenhut cat. IG, dwz. dat de rederij u indeelt in een binnenhut cat. 1-2-3 of 4. Geen voorkeur mogelijk.
Let op: in een aantal gevallen wordt gebruik gemaakt van een buitenhut cat. OG, dwz. dat de rederij u indeelt in een buitenhut cat. 6-7-8- of 9. Geen voorkeur mogelijk.

Dek 4: Caribisch dek
Dek 5: Baltisch dek
Dek 6: Atlantisch dek
Dek 7: Pacific dek
Dek 8: Magellan dek
Dek 9: Amundsen dek
Dek 10: Columbus dek
Dek 11: Navigator dek

Belangrijk! Indeling van de hutten geschiedt altijd door de rederij. Er kan een voorkeur worden aangegeven, dit is echter nooit een garantie. Het kan voorkomen dat een buitenhut belemmerd zicht heeft.

Extra info

Algemene informatie Cruise & Maritime Voyages

Open alle items

Bagage

Wij raden u aan slechts één koffer per persoon mee te brengen. Er is geen bagagedepot op het schip aanwezig, alle bagage dient u in uw eigen hut te stallen. Wij raden u aan waardevolle spullen bij u te dragen of op te bergen in een kluisje (aanwezig in uw hut). Alle koffers dienen duidelijk voorzien te zijn van een label met naam en hutnummer. Op de schepen is er geen beperking op het gewicht, dit is wél het geval indien u per vliegreis van en naar de inschepingslocatie reist. U dient zich in dat geval te houden aan de instructies van de luchtvaartmaatschappij. Meestal is het gewicht hier beperkt tot 20 kilo per passagier en 1 stuk handbagage van maximaal 8 kilo.

Excursies

• de excursies zijn facultatief en worden aan boord verkocht. Deze excursies worden op uw boord-account gezet en kunt u aan het einde van de cruise betalen.
• voor sommige excursies is het aantal plaatsen beperkt.
• de excursies kunnen niet worden terugbetaald bij annulering.
• de programma’s en de prijzen kunnen zonder voorafgaande mededeling tot op het ogenblik van vertrek door de organisator worden gewijzigd.
• bovendien kunnen excursies worden geannuleerd indien het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt. In dit geval wordt de deelnameprijs aan de ingeschreven personen terugbetaald. Bij annulering door de klant wordt geen enkele vergoeding gegeven.
• sommige excursies zijn niet geschikt voor personen met beperkte mobiliteit.

Drankjes

Een frisdrankje is ca. £ 2, een biertje ca. £ 2,50 en water (50 cl.) ca. £ 1,50. Deze prijzen zijn een indicatie. Tevens is er de optie om een All Inclusive drankenpakket aan boord te boeken voor £ 17 pppn (Britse pond). Met dit All Inclusive drankenpakket kunt u achterover leunen, ontspannen en genieten.
Het drankenpakket omvat:
· In glas geserveerde huiswijn, bier en frisdranken tijdens de maaltijduren in de restaurants aan boord van het schip.
· In glas geserveerde huiswijn, tapbieren, cocktails en andere alcoholische dranken uit alle bars tijdens openingstijden (exclusief premium merken).
· In glas geserveerde frisdranken en sappen uit alle bars tijdens openingstijden.
Het drankenpakket is exclusief drankjes uit de minibar, premium merken, grote waterflessen en thee en koffie uit de bars aan boord van het schip.
U kunt het All Inclusive pakket alleen bijboeken voor de gehele cruise en moet voor alle personen uit dezelfde hut bijgeboekt worden. Het drankenpakket is alleen aan boord van het schip bij te boeken (binnen 24 uur na inscheping). De kosten zullen op uw onboard rekening worden bijgeschreven.
Let op: Het drankenpakket is alleen beschikbaar voor personen in de leeftijd 18+ en kan uitsluitend bij geboekt worden bij cruises van minimaal 4 nachten.

Servicebijdrage

Tijdens uw cruise biedt het personeel u overal op het schip een uitstekende service. Zij worden achter de schermen ondersteund door even zoveel medewerkers en bemanningsleden, die hun uiterste best doen om uw verblijf aan boord zo aangenaam mogelijk te maken. Voor uw gemak zal er daarom ook automatisch een dagelijkse hotelservicebijdrage aan uw cruiserekening toegevoegd worden, afhankelijk van het aantal dagen waarop de diensten daadwerkelijk zijn geleverd. De hotelservicebijdrage is bedoeld om de gasten te garanderen dat de diensten aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoen. De hieronder aangegeven bedragen zijn dagelijkse bedragen . Desgewenst kunt u dit bedrag aanpassen bij de receptie aan boord.

Verblijf t/m 15 nachten aan boord ca. £GBP 5 pppn
Verblijf vanaf 16 nachten aan boord ca. £GBP 4 pppn
We adviseren u om geen fooien te geven aan individuele medewerkers

Fotograaf en fotoshop

De fotograaf aan boord van het schip is tijdens alle belangrijke momenten en soms ook tijdens de excursies aanwezig. Er zullen regelmatig foto’s van u genomen worden, maar u bent natuurlijk niet verplicht om ze te kopen.

Geldzaken

Aan boord hanteert men een 'cashless' betalingsysteem. De munteenheid is de Britse Pond (GBP). Aan boord ontvangt u een persoonlijke cruisekaart waarmee uw naam automatisch op de inschepingslijst kan worden gevonden. Deze kaart gebruikt u tijdens de cruise om te betalen voor (bijv.) excursies en aankopen in de boetieks aan boord. Alle bedragen worden automatisch op de rekening van uw hut gezet die u aan het einde van de cruise met een creditcard (internationale creditcards zoals American Express, VISA en MasterCard) of met contant geld kunt betalen. Andere betaalwijzen worden niet geaccepteerd.

De receptie biedt veelal de mogelijkheid om kleine bedragen van buitenlandse valuta aan te kopen. Deze kunt u dan gebruiken in de havens die het schip aandoet.

Gezondheid

Aan boord van alle cruiseschepen zijn artsen en verpleegsters aanwezig. Het schip beschikt over een ziekenboeg die is uitgerust om de eerste hulp te verlenen. Bezoeken aan de arts zijn voor rekening van de passagier. Wij raden u aan om elke specifieke medische behoefte tijdens de reservering van uw cruise te vermelden. Als u medicijnen gebruikt raden wij u dringend aan voldoende hiervan mee te nemen aangezien het verkrijgen van medicijnen in het buitenland problemen op kan leveren.

Handdoeken

Op het schip heeft u (gratis) badhanddoeken tot uw beschikking voor het solarium en de zwembaden, voor de douches in de fitnesszaal en om mee aan wal te nemen tijdens strandexcursies.

In- en ontscheping

De inscheping begint op het tijdstip dat in het reisprogramma staat vermeld. Meestal begint inscheping ca. 4 uur voor vertrek, ontscheping start meestal 90-120 minuten na aankomst. De volgorde van de ontscheping zal afhankelijk zijn van de vertrektijden van de eventuele transfers en vliegreizen.
Indien u bij Kras heeft geboekt is het niet mogelijk om online in te checken!

Kleding

Kies praktische en gemakkelijke kleding en schoenen met platte zolen. In de restaurants wordt nette kleding gewaardeerd. Elke cruise worden er twee gala-avonden georganiseerd, neemt u hiervoor passende kleding mee.
Voor de formele (gala) avonden zijn de kledingvoorschriften voor de mannen een pak en voor de vrouwen avondjurken of cocktailjurken.
Voor de informele avonden zijn de kledingvoorschriften voor de mannen een pak of een jasje met een pantalon met of zonder stropdas en voor de vrouwen een cocktailjurk of een broekpak.
Voor de overige avonden zijn de kledingvoorschriften vrijblijvend.
Tijdens de excursies is het aan te raden gemakkelijke en sportieve kleding en comfortabele schoenen te dragen. Wanneer u tijdens de excursies eventueel religieuze plaatsen bezoekt, raden wij u aan aangepaste kleding te dragen.

Ligstoelen

Deze vindt u op de buitendekken. Wij vragen u geen persoonlijke spullen op de ligstoelen te leggen wanneer u ze niet gebruikt. U krijgt in uw hut voldoende badhanddoeken, die regelmatig worden vervangen. Gelieve ze na gebruik weer mee te nemen naar uw hut.

Maaltijden

Tijdens de cruise verblijft u op basis van volpension. Dit houdt in: ontbijtbuffet, middagbuffet en avondmaal. U kunt ervoor kiezen om in het Waldorf Restaurant te eten; hier wordt het eten geserveerd of u kunt bij Marco’s eten waar het eten in buffetvorm is.
Bij alle cruises wordt in principe gebruik gemaakt van 2 dinnerzittingen: 18.00 uur en 20.30 uur. Bij boeking kunt u uw voorkeur voor één van beide zittingen aangeven. Per cruise/vaargebied kunnen de tijden van de dinerzittingen verschillen. Over de exacte tijden wordt u aan boord geïnformeerd.

Speciale diëten kunnen worden voorzien op voorwaarde dat de aanvraag tijdens de reservering wordt doorgegeven!

Nederlandssprekende begeleiding

Voor de afvaarten met vertrek in 2016 en 2017 per MS Magellan* is er Nederlandssprekende begeleiding (host) aan boord aanwezig. Deze host-service wordt verzorgd door de rederij Cruise & Maritime Voyages. Zij zijn aanspreekpunt voor Nederlandse passagiers aan boord en zullen aan boord ondermeer officiële berichten vertalen, lezingen verzorgen over te bezoeken landen en zij houden ‘spreekuur’ op afgesproken tijden. Meer informatie over de Nederlandse begeleiding hoort u aan boord.
*) De rederij zal alleen een Nederlandssprekende begeleiding (host) inzetten indien er minimaal 10 Nederlanders zich aan boord bevinden. Geen Nederlandssprekende begeleiding aan boord bij Wereldcruise vertrek 6 januari 2017.

Reisdocumenten

U dient zelf voor geldige reisdocumenten voor de gehele reis te zorgen. Voor alle cruises is een paspoort vereist. Het is niet mogelijk om met een geldige identiteitskaart aan boord te gaan. Voor de Verenigde Staten geldt dat iedereen persoonlijk in het bezit dient te zijn van een digitaal leesbaar paspoort. Ook baby’s en kinderen hebben voor de VS een eigen paspoort nodig en mogen niet bij hun ouders in het paspoort bijgeschreven staan. Zonder geldige reisdocumenten wordt de toegang tot het schip geweigerd, zonder terugbetaling van de kosten van de reis. Voor paspoort- en visa-informatie neem contact op met de visumafdeling van Kras (tel. 0900-96 97, € 0,70 per gesprek).

Roken

Het is verboden te roken aan boord, behalve op de buitendekken.

Rolstoel/rollator

De schepen zijn beperkt rolstoeltoegankelijk, u dient in staat te zijn om kleine stukjes te kunnen lopen. Indien u volledig afhankelijk van uw rolstoel dan raden wij cruisen met schepen van deze rederij af. De schepen zijn voorzien van enkele mindervaliden hutten.
Indien u met uw rolstoel wilt reizen, brengt u ons dan voor vertrek uitgebreid op de hoogte van uw mobiliteitsbeperkingen. U moet onder begeleiding reizen en met uw eigen rolstoel. Ook hebben wij de afmetingen van uw rolstoel nodig. De rolstoel mag niet meer dan 25 kg wegen. Wij informeren dan de rederij, die kan per situatie bepalen/inschatten of de cruise al dan niet door u gemaakt kan worden. Als u gebruik maakt van een rollator is het van belang dat u hier niet volledig van afhankelijk bent, ivm trapjes en opstapjes aan boord. U dient in staat te zijn om kleine stukjes zonder rollator te kunnen lopen i.v.m. veiligheidsredenen.

Tafelindeling

Aan boord van de schepen van Cruise & Maritime is een beperkt aantal 2-persoons tafels aanwezig in de restaurants. Mensen met een medische beperking komen als eerste voor deze tafels in aanspraak.

Telefoon/fax/internet

Het gsm-signaal kan worden ontvangen. U kunt gesprekken voeren en ontvangen, alsook smsjes versturen en ontvangen. De verbinding hangt uiteraard af van waar u zich bevindt, nabij land of op open zee. Ook het bereik in een binnenhut kan minder zijn dan het bereik in een buitenhut of op de buitendekken.

Uw hut

Alle hutten beschikken over privé-sanitair (met douche), airconditioning, satelliettelevisie, een telefoon met intern circuit en satellietverbinding, een klein kluisje en een föhn. Al het linnengoed dat u nodig hebt voor uw verblijf (lakens en handdoeken) is voorzien en wordt regelmatig vervangen.

Belangrijk! Indeling van de hutten geschiedt altijd door de rederij. Er kan een voorkeur worden aangegeven, dit is echter nooit een garantie. Het kan voorkomen dat een buitenhut of buitenhut met balkon een belemmerd zicht heeft.

Voltage

De elektrische stopcontacten in de kajuiten leveren wisselstroom met de volgende spanningswaarden: 110 Volt en 220 Volt. Wij raden u aan om een 3-puntsstekker (UK) mee te nemen. Om veiligheidsredenen is het verboden om elektrische huishoudelijke apparaten, zoals strijkijzers, te gebruiken, met uitzondering van elektrische scheerapparaten. In elke kajuit is er een föhn.

Wasserette/strijken

Aan boord is een wasserette (prijslijst in uw hut).

Zwangerschap / baby's / kinderen

Vrouwen die 28 weken of langer zwanger zijn tijdens de cruise worden niet geaccepteerd door de cruisemaatschappij. Indien u minder dan 28 weken zwanger bent, dan dient u een medische verklaring (in het Engels!) mee te nemen met daarop de datum waarop het kind verwacht wordt en uw gezondheid.

Baby's en kinderen t/m 15 jaar zijn niet toegestaan aan boord (standaard reglement van de rederij)!

Bovenstaande informatie is afkomstig van derden. Kras is niet aansprakelijk voor eventuele fouten en/of wijzigingen.

Vlucht

Uw vlucht met KLM

Hieronder vindt u de belangrijkste informatie voor uw vlucht met KLM. Overige informatie vindt u op de site van KLM.

Bagage

Handbagage
Bij KLM mag u gratis één stuks handbagage meenemen. Zie voor meer informatie: bagage KLM.

Ruimbagage
De bagagevrijstelling voor ruimbagage kan per vlucht verschillen. Bekijk daarom altijd de exacte bagage-informatie voor uw reis tijdens het boeken, in uw boekingsbevestiging, op uw ticket of op de website van KLM. Daar vindt u ook informatie over afwijkende bagage zoals voor duik- of golfuitrusting bijvoorbeeld of de bagagevoordelen voor Sky Team of Flying Blue leden. In uw reispapieren wordt uw KLM boekingscode vermeld, hiermee kunt u op Mijn reis van KLM het meenemen van (extra) bagage regelen. Dit kan vanaf 2 weken voor uw vlucht.

Bagage bijboeken
Tip: Boek uw ruimbagage van tevoren. De tarieven die u op de luchthaven betaalt voor het meenemen van ruimbagage zijn over het algemeen hoger dan als u het vooraf boekt.

Services

Bij KLM zijn de maaltijd en drankjes bij de prijs inbegrepen. Welke maaltijd u krijgt, hangt af van de duur van de vlucht en de bestemming. Op bijna alle intercontinentale vluchten kunt u meer dan 1.000 uur aan interactief entertainment bekijken en/of beluisteren via een persoonlijk beeldscherm.

Lees meer over de services van KLM.

Online inchecken

Online inchecken via de website van KLM is voor de meeste (individuele) vluchten mogelijk vanaf 30 uur voor vertrek (voor vluchten naar de Verenigde Staten vanaf 24 uur voor vertrek). U kunt online inchecken via de website van KLM.

Stoel reserveren

Bij KLM kunt u tijdens het inchecken kosteloos een stoel selecteren. Wilt u voorafgaand aan het inchecken al een bepaalde stoel reserveren kan dat tegen betaling vanaf het moment dat uw reispapieren gereed zijn (max. 2 weken voor vertrek). Het reserveren van uw stoel kan uitsluitend via de site van KLM. Zie voor meer informatie: www.klm.nl of bel het KLM Service Centre op 020-474 77 47.

Let op: Tijdens de KLM Werelddeal Weken gelden er afwijkende voorwaarden. Annuleren en wijzigen van de reis is niet toegestaan.

Voorwaarden

• Bij het boeken van uw reis dient u de eerste voornaam en achternaam van alle reizigers - exact - zoals in hun reisdocument staat op te geven.
• Indien er kortingen of toeslagen m.b.t. de vlucht van toepassing zijn, dan worden deze automatisch meegenomen in de prijsberekening.
• Het vluchtschema en genoemde vluchttijden zijn onder voorbehoud van wijzigingen door de luchtvaartmaatschappij, wij hebben hier geen invloed op.
• In uw reispapieren worden de exacte (lokale) tijden vermeld.
• Wij wijzen u erop dat als uw terugvlucht vóór middernacht vertrekt en ná middernacht landt in Nederland uw reis effectief één dag langer is dan uw geboekte reisduur. Houd daar ook rekening mee bij het afsluiten van uw reisverzekering.

Praktische info

Belangrijke informatie Canada

Open alle items

Algemeen

Officiële naam: Canada
Oppervlakte: 9.976.137 km² (240,2 x Nederland)
Ligging: Canada grenst aan de zuidkant aan de VS, aan de oostkant aan de Atlantische Oceaan, aan de westkant aan het eveneens Amerikaanse Alaska en de Grote Oceaan en in het noorden door de Noordelijke IJszee
Hoofdstad: Ottawa
Inwoners: ca. 33 miljoen
Taal: Engels en Frans
Staatsvorm: Parlementaire monarchie binnen het Britse Gemenebest
Valuta: Canadese dollar (CAD)
Tijdsverschil: -5 uur in het oosten tot -9 uur in het westen
Voltage: 110 Volt

Grensdocumenten/visum

Voor Canada dient u in het bezit te zijn van een geldig en elektronisch leesbaar Nederlands paspoort. Een Nederlandse ID-kaart is dus niet geldig. Het paspoort dient de hele reisperiode (tot en met één dag na terugkeer in eigen land) geldig te zijn.

BELANGRIJK! De regering van Canada heeft recentelijk een nieuwe toelatingseis geïntroduceerd, bekend onder de naam eTA (Electronic Travel Authorization).
Met ingang van 29 september 2016 is een eTA verplicht voor alle passagiers die per vliegtuig naar Canada reizen (wanneer u per boot of overland de Canadese grens overgaat, is een eTA niet verplicht). Bij het ontbreken van een eTA-confirmatie in het check-in systeem, zult u NIET kunnen inchecken. Reizigers dienen na boeken en uiterlijk 72 uur vóór vertrek elektronisch toestemming te vragen voor visumvrij reizen. Wij raden u aan om dit zo vroeg mogelijk te doen. eTA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie nadat de gevraagde informatie is ingevuld. In sommige gevallen duurt het 72 uur voordat eTA autorisatie geeft.
De autorisatie is vijf jaar geldig, of tot de vervaldatum van het paspoort als deze vervaldatum binnen de periode van vijf jaar valt. Tijdens de geldigheidsduur van de autorisatie mag er meerdere keren naar de Canada gereisd worden. Als geen autorisatie wordt gegeven, dient de passagier een visum aan te vragen via de Canadese ambassade.

U kunt uw visum zelf regelen via een speciale website van de Canadese overheid. Op deze website is alléén betaling met een creditcard mogelijk. Betaalt u liever met iDEAL, vraag dan uw visum aan bij onze partner VisumCentrale. Dit kan eenvoudig via VisumCentrale. De afhandeling van uw visumaanvraag verloopt dan rechtstreeks via onze partner VisumCentrale; niet via Kras. VisumCentrale rekent hier afhandelingskosten voor van circa € 34.50 per persoon.
Let op: Indien u een Cruise geboekt heeft, controleer dan eerst of een visum nodig is en of deze is inbegrepen in uw reis.

Noot: bezit u niet de Nederlandse nationaliteit, dan dient u zélf te controleren welk(e) grensdocument(en) er voor uw reis naar Canada noodzakelijk is/zijn; dit kan via VisumCentrale • bezoekt u tijdens uw reis meerdere landen, dan wijzen wij u erop dat voor elk land andere vereisten met betrekking tot grensdocumenten van toepassing zijn. Leest u derhalve de informatie van álle landen door • u bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste grensdocumenten.

Combinatiereizen USA en Canada

COMBINATIEREIZEN USA en CANADA
Op luchthavens in de Verenigde Staten screent de TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage. Dit geldt voor reizigers die naar/via de VS reizen. Hierbij worden koffers met een slot opengebroken, waardoor de kans bestaat dat de bagage en de koffer beschadigd worden. Aangezien de TSA zich in principe niet aansprakelijk acht voor beschadigingen, wordt reizigers aangeraden hun koffers niet op slot te doen en vast te maken met bijvoorbeeld bagagebanden of het cijferslot in te stellen op 0000. TSA zal alleen in uitzonderlijke gevallen de geleden schade vergoeden (bij klachten: TSA klantenservice: 1-866-289-9673 of zie www.TSATravelTips.us). In verband met de veiligheidscheck (er wordt een sterke straling gebruikt bij het doorlichten van koffers), raden we u aan om géén fotorolletjes in uw koffer te bergen! Neemt u deze mee in uw handbagage en vraag vooraf (vóór het scannen van de handbagage) ook altijd nadrukkelijk of dit geen kwaad kan!

Vlucht

Een rechtstreekse vlucht naar Toronto vanaf Amsterdam duurt ca. 9 uur. Vliegt u rechtstreeks naar Vancouver, dan is de vluchtduur ca. 10 uur.

Vertrekbelasting

In Canada wordt geen vertrekbelasting geheven.

Telefoon/internet

Telefoneren kunt u vanuit elk hotel. Mobiel bellen is vrijwel overal mogelijk. Voor het gebruik van uw mobiele telefoon tijdens uw verblijf, kunt u het beste bij uw provider informatie opvragen over de mogelijkheden en de kosten.
In de meeste hotels kunt u (over het algemeen tegen betaling) gebruikmaken van internet.

Veiligheid

Zoals in ieder land en in elke grote stad ter wereld dient u ook in de Canada goed op te letten op uw spullen. Uw paspoort, geld en cheques e.d. kunt u het beste opbergen in een kluisje in het hotel.

Bevolking/cultuur

De oorspronkelijke bevolking van Canada bestaat uit Inuit en Indianen. De eerste grote groepen immigranten uit Europa waren Engel- en Franstaligen. De laatsten vormen in de provincie Québec de meerderheid en daar is Frans de (enige) officiële taal. Canada is altijd een immigratieland geweest en er zijn dan ook mensen vanuit de hele wereld te vinden.

Klimaat

Grote delen van Canada kennen zeer koude winters met temperaturen die in het noorden en op de prairies regelmatig onder de -40 graden Celsius duiken. Een uitzondering zijn de kustgebieden in Brits-Columbia met milde en regenachtige winters. Zomers kunnen in grote delen van Canada, vooral het zuiden, opvallend warm zijn en vaak vochtig. De gemiddeld warmste steden in Canada zijn Vancouver, Victoria en Windsor, de meest zuidelijk gelegen stad. Kijk voor de actuele temperatuur van uw reisbestemming op www.klimaatinfo.nl.

Eten en drinken

Restaurants zijn er in Canada in allerlei soorten en prijsklassen, van fast food tot de opperste haute cuisine. Het menu in restaurants en cafés in dorpen bestaat meestal uit friet en snel gebakken steaks of koteletten gegarneerd met een toefje peterselie en schijfje sinaasappel. Veel kleinere stadjes, vooral in het westen, hebben een Number Two Special met loempia's en fortune cookies. Toch is ook het platteland voor de rondreizende fijnproever interessant. Hier zijn namelijk uitstekende ingrediënten voorhanden. Europeanen die hier voor het eerst arriveerden, leerden via de Indianen nieuwe gerechten kennen, met als ingrediënten herten-, wapiti- en bizonvlees, verschillende soorten vis, maïs, wilde rijst en een verscheidenheid aan lokaal fruit, zoals blauwbessen, wilde kersen, 'loganberries' (een kruising tussen framboos en braambes) en 'Saskatoons'(bessen).

Gezondheid

Vaccinaties
Voor informatie met betrekking tot de gezondheid, vaccinaties en aanbevelingen voor reisbestemmingen, verwijzen wij naar Reisprik of uw eigen huisarts. Reisprik is het grootste landelijk netwerk van gespecialiseerde huisartsenpraktijken voor advisering en vaccinatie. De praktijken leveren kwaliteit en service. Maak een afspraak via internet, wordt snel en vakkundig geadviseerd en krijg ondersteuning na thuiskomst. Reisprik is als erkend vaccinatiecentrum aangesloten bij het LCR (Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering).

Legionella
Wij adviseren u voor het in gebruik nemen van uw accommodatie elke warmwaterkraan (incl. douche en bad) enige minuten zo heet mogelijk te laten lopen en ondertussen goed te ventileren. In stilstaand water kan zich namelijk de legionella bacterie ontwikkelen die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Mobiliteit
Wilt u een (groeps)rondreis Canada boeken, dan wijzen we u erop dat u over een normale basisconditie dient te beschikken en een goede mobiliteit noodzakelijk is. U ziet en onderneemt veel en verblijft in meerdere accommodaties in een relatief korte periode. Houdt u er rekening mee dat er in de steden die we bezoeken veel gelopen dient te worden en dat het niet altijd mogelijk is dat de touringcar u in het centrum van de stad afzet/ophaalt. U dient gemakkelijk afstanden te kunnen lopen, trappen te kunnen nemen en zelfstandig, eventueel met behulp van uw medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de minibus, touringcar of trein etc. (afhankelijk van de reis) te kunnen stappen. De rondreizen kunnen voor mensen die minder mobiel zijn als zwaar ervaren worden en het kan ook zijn dat deelname aan sommige programmaonderdelen niet haalbaar is, in welk geval geen restitutie op de reissom verleend zal worden. Onze rondreizen zijn dan ook niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Twijfelt u of de rondreis van uw keuze geschikt voor u is of wilt u uw situatie toelichten, neem dan altijd contact met ons op.

Geldzaken

Voorafgaand aan uw vakantie kunt u bij onze partner GWK buitenlandse valuta kopen. U kunt dit online bestellen en dan betalen en afhalen bij één van de 50 GWK-vestigingen in Nederland. U vindt GWK in de grotere NS-stations, stadscentra en op de luchthavens Schiphol Airport, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Buiten het gemak weet u zo zeker dat u een gunstige koers betaalt en dat u veilig wisselt. U betaalt geen provisie en/of toeslagen. Bestel tijdig; dollars en ponden zijn binnen 30 minuten af te halen en andere valuta binnen 2 dagen.

De lokale munteenheid in Canada is de Canadese Dollar. Geld kan worden gewisseld bij banken en wisselkantoren. De meeste banken in Canada beschikken over geldautomaten en de meeste van hen accepteren Europese bank- en giropassen. Een creditcard wordt aangeraden. Alle belangrijke creditcards worden in Canada geaccepteerd. De best geaccepteerde reischeques zijn die van American Express. Over vrijwel alle goederen en diensten in Canada wordt een belasting van 14 % geheven (de GST, vergelijkbaar met onze BTW). U kunt alle belasting terugvorderen die wordt geheven over goederen die u het land mee uitneemt. Hiertoe dient u het formulier in de brochure 'Goods and Services Tax Refund for Visitors' van de Canadese belastingdienst in te vullen en samen met de orginele kwitanties op te sturen. De brochure is verkrijgbaar bij de Canadese douane, belastingvrije winkels, VVV's en in enkele hotels.
Gebruik bankpas in het buitenland
Het komt steeds vaker voor dat criminelen geld opnemen met gestolen gegevens van betaalpassen. Dit gebeurt vooral in landen buiten Europa. De meeste bankpassen staan tegenwoordig dan ook standaard ingesteld op gebruik BINNEN Europa. Gaat u naar Canada, dan kan het dus zijn dat u uw pas tijdelijk moet (laten) instellen op wereldwijd gebruik. Informeer ruim voor vertrek bij uw bank of uw bankpas geschikt is ('aan' staat) voor pinnen op uw vakantiebestemming.

Lokaal prijsniveau

Het prijsniveau in Canada is vergelijkbaar met dat in Nederland. In toeristische gebieden liggen de prijzen gemiddeld wat hoger:
- indicatieprijs per ontbijt per persoon CAD$8
- indicatieprijs per lunch per persoon CAD$12
- indicatieprijs per diner per persoon CAD$18

Hotels

• De hotelkamers in Canada beschikken zelden over losse 1-persoons bedden. Vrijwel altijd is er sprake van één of twee 2-persoons bedden (queensize, ca. 1.60 m breed) per kamer.
• In Canada is een verblijf in een 1-persoonskamer niet toegestaan voor personen t/m 17 jaar. Zij dienen altijd op een kamer te verblijven met minimaal één persoon van 18 jaar of ouder.

Belangrijke informatie Groot-Brittannië

Open alle items

Algemeen

Engeland
Oppervlakte: 130.395 km²
Ligging: Engeland is het zuidelijke deel van het eiland Groot-Brittannië, grenzend aan Wales en Schotland.
Hoofdstad: Londen
Inwoners: ca. 51 miljoen
Taal: Engels
Staatsvorm: constitutionele monarchie
Valuta: Engelse pond
Tijdverschil: -1 uur
Voltage: 220-240 Volt (adapter/wereldstekker aanbevolen, andere stopcontacten!)
Verkeer: linksrijdend

Schotland
Oppervlakte: 78.772 km²
Ligging: Schotland is het noordelijke deel van het eiland Groot-Brittannië, grenzend aan Engeland
Hoofdstad: Edinburgh
Inwoners: ca. 5,1 miljoen
Taal: Engels, Schots-Gaelisch, Schots
Staatsvorm: constitutionele monarchie
Valuta: Engelse pond
Tijdverschil: -1 uur
Voltage: 220-240 Volt (adapter/wereldstekker aanbevolen, andere stopcontacten!)
Verkeer: linksrijdend

Noord-Ierland
Oppervlakte: 13.843 km²
Ligging: het noordelijke deel van het eiland Ierland
Hoofdstad: Belfast
Inwoners: ca. 1,8 miljoen
Taal: Engels
Staatsvorm: constitutionele monarchie
Valuta: Engelse pond
Tijdsverschil: -1 uur
Voltage: 220-240 Volt (adapter/wereldstekker aanbevolen, andere stopcontacten!)
Verkeer: linksrijdend

Grensdocumenten/visum

Voor Engeland en Schotland heeft u een geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart nodig. Indien u niet de Nederlandse nationaliteit heeft, raden wij u aan voor de benodigde grensdocumenten navraag te doen bij de ambassade.

Rondreizen

Voor rondreizen geldt dat een goede mobiliteit en basisconditie noodzaak is. U ziet en onderneemt veel en verblijft in meerdere accommodaties in een relatief korte periode. Houdt u er rekening mee dat er in de steden die we bezoeken veel gelopen dient te worden en dat het niet altijd mogelijk is dat de touringcar u in het centrum van de stad afzet/ophaalt. De programma-invulling is vaak dermate complex dat een dat een rolstoel of rollator van invloed kan zijn op de haalbaarheid van het reisschema. Wij kunnen dan ook helaas nauwelijks reizigers met een rolstoel of rollator op deze reizen aannemen.

Telefoon/internet

Voor het gebruik van uw mobiele telefoon tijdens uw verblijf, kunt u het beste bij uw provider informatie opvragen over de mogelijkheden en de kosten. In de meeste grote steden zijn internetcafés aanwezig en ook in veel hotels kunt u gebruikmaken van internet.

Veiligheid

Net zoals in andere landen van de wereld, moet u ook in Engeland en Schotland op uw spullen letten. Pas op voor zakkenrollers, draag geen waardevolle objecten te opzichtig en maak gebruik van het kluisje (indien aanwezig) in uw hotel of appartement om waardevolle spullen op te bergen.

Klimaat

Het weer in Groot-Brittannië staat algemeen bekend als wisselvallig.
In Engeland heerst een gematigd zeeklimaat (getypeerd door koele zomers en zachte winters). Aan de westkust valt de meeste neerslag, terwijl de neerslag aan de oostkust vergelijkbaar is met de hoveelheid in Nederland. Mei en juni zijn de maanden met gemiddeld de minste neerslag. In juli en augustus is de temperatuur het hoogst, maar kan het ook met regelmaat regenen.
In Schotland heerst een gematigd zeeklimaat, met over het algemeen zachte winters en koele zomers. Aan de oostkust is het over het algemeen droog en koel, terwijl er aan de westkust sprake is van een milder, maar natter klimaat. De meest aangename reistijd voor Schotland is mei/juni, de warmste maanden zijn juli en augustus. Aan de kust is er regelmatig opkomende mist ('haar' genoemd). Van mei tot september ligt de gemiddelde dagtemperatuur aan de oostkust tussen 18 en 20 graden. In de rest van Schotland is het dan over het algemeen een paar graden koeler.
Kijk voor de actuele temperatuur van uw bestemming op www.klimaatinfo.nl.



Eten en drinken

Traditionele gerechten, zoals lamb- en beefgerechten en de beroemde 'pies' (bijvoorveeld kidney) zijn overal verkrijgbaar, net als fish and chips. Maar in Groot-Brittannië zijn alle wereldkeukens vertegenwoordigd.

Gezondheid

Vaccinaties
Voor informatie met betrekking tot de gezondheid, vaccinaties en aanbevelingen voor reisbestemmingen, verwijzen wij naar Reisprik of uw eigen huisarts. Reisprik is het grootste landelijk netwerk van gespecialiseerde huisartsenpraktijken voor advisering en vaccinatie. De praktijken leveren kwaliteit en service. Maak een afspraak via internet, wordt snel en vakkundig geadviseerd en krijg ondersteuning na thuiskomst. Reisprik is als erkend vaccinatiecentrum aangesloten bij het LCR (Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering).

Legionella
Wij adviseren u voor het in gebruik nemen van uw accommodatie elke warmwaterkraan (incl. douche en bad) enige minuten zo heet mogelijk te laten lopen en ondertussen goed te ventileren. In stilstaand water kan zich namelijk de legionella bacterie ontwikkelen die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.


Mobiliteit
Wilt u een (groeps)rondreis Groot-Brittannië boeken, dan wijzen we u erop dat u over een normale basisconditie dient te beschikken en een goede mobiliteit noodzakelijk is. U ziet en onderneemt veel en verblijft in meerdere accommodaties in een relatief korte periode. Houdt u er rekening mee dat er in de steden die we bezoeken veel gelopen dient te worden en dat het niet altijd mogelijk is dat de touringcar u in het centrum van de stad afzet/ophaalt. U dient gemakkelijk afstanden te kunnen lopen, trappen te kunnen nemen en zelfstandig, eventueel met behulp van uw medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de minibus, touringcar of trein etc. (afhankelijk van de reis) te kunnen stappen. De rondreizen kunnen voor mensen die minder mobiel zijn als zwaar ervaren worden en het kan ook zijn dat deelname aan sommige programmaonderdelen niet haalbaar is, in welk geval geen restitutie op de reissom verleend zal worden. Onze rondreizen zijn dan ook niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Twijfelt u of de rondreis van uw keuze geschikt voor u is of wilt u uw situatie toelichten, neem dan altijd contact met ons op.

Geldzaken

In Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland wordt het Engelse pond gebruikt. In bijna elke plaats is wel een pinautomaat te vinden (let er goed op dat het logo dat op uw pasje staat hetzelfde is als op de automaat staat). Internationale creditcards worden in de meeste hotels, restaurants en winkels geaccepteerd. Bij veel banken kunt u met uw creditcard contant geld opnemen. Hiervoor wordt echter een forse provisie gerekend.

Voorafgaand aan uw vakantie kunt u bij onze partner GWK buitenlandse valuta kopen. U kunt dit online bestellen en dan betalen en afhalen bij één van de 50 GWK-vestigingen in Nederland. U vindt GWK in de grotere NS-stations, stadscentra en op de luchthavens Schiphol Airport, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Buiten het gemak weet u zo zeker dat u een gunstige koers betaalt en dat u veilig wisselt. U betaalt geen provisie en/of toeslagen. Bestel tijdig; dollars en ponden zijn binnen 30 minuten af te halen en andere valuta binnen 2 dagen.

Lokaal prijsniveau

- indicatieprijs* lunch EUR 6 tot 9, diner EUR 15 tot 25
- indicatieprijs* kop koffie EUR 2 tot 5, glas fris EUR 2 tot 4, glas bier EUR 2 tot 6, glas wijn EUR 4 - EUR 6.
* omgerekend

's Lands wijs, 's lands eer

Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, andere gewoonten, andere culturen, ander eten, kortom: anders dan thuis. U dient hier uw vakantieverwachting op aan te passen. Ook dient u er rekening mee te houden dat het comfort van transport/infrastructuur, verblijf, maaltijden en het klimaat anders zijn dan thuis. Het is belangrijk dat u als reiziger flexibel ingesteld bent. Door u zo goed mogelijk aan te passen aan de lokale gewoonten en gebruiken, zult u uw vakantie zo optimaal mogelijk beleven.

Belangrijke informatie Ierland

Open alle items

Algemeen

Officiële naam: Republic of Ireland
Oppervlakte: 69.825 km²
Ligging: eiland gelegen ten westen van Groot-Brittannië en in het noorden grenzend aan het tot het Verenigd Koninkrijk behorende Noord-Ierland
Hoofdstad: Dublin
Inwoners: ca. 4,8 miljoen
Taal: Engels
Staatsvorm: parlementaire republiek
Valuta: euro
Tijdverschil: - 1 uur
Voltage: 220-240 Volt (adapter/werelstekker aanbevolen, vrijwel altijd stopcontacten met 3 contactpunten)
Verkeer: linksrijdend

Grensdocumenten/visum

Voor Ierland dient u in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort of Europese identiteitskaart.

LET OP: bezit u niet de Nederlandse nationaliteit, dan dient u zélf te controleren welk(e) grensdocument(en) er voor uw reis naar Ierland noodzakelijk is/zijn!

Noot: u bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste grensdocumenten.

Vlucht (indien van toepassing)

Een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Dublin duurt ca. 1 uur, naar Cork ca. 1,5 uur.

Telefoon/internet

Voor het gebruik van uw mobiele telefoon tijdens uw verblijf, kunt u het beste bij uw provider informatie opvragen over de mogelijkheden en de kosten.
Vrijwel alle hotels beschikken over (gratis) internetfaciliteiten.

Veiligheid

Net zoals in andere landen van de wereld, moet u ook in Ierland op uw spullen letten. Pas op voor zakkenrollers, draag geen waardevolle objecten te opzichtig en maak gebruik van het kluisje (indien aanwezig) in uw hotel of appartement om waardevolle spullen op te bergen.

Bevolking/cultuur

Meer dan een kwart van de Ierse bevolking woont in Dublin en omgeving. Daarnaast zijn Cork, Limerick, Galway en Waterdorf de meest dichtbewoonde steden. Het platteland van Ierland raakt steeds meer ontvolkt.

Klimaat

Het weer in Ierland is wisselvallig, in een dag kunt u er bij wijze van spreken 4 seizoenen ervaren. De gemiddelde jaarlijkse temperatuur is ca. 10°C. Het gehele jaar kan er neerslag vallen (dat is wat Ierland zo prachtig groen maakt!). In het zuiden is het over het algemeen zonniger dan in de rest van het land. Kijk voor de actuele temperatuur van uw bestemming op www.klimaatinfo.nl.

Eten en drinken

Maaltijden die u in Ierland vast zult aantreffen zijn Irish stew (stoofschotel), fish and chips, zalm, gerechten met ham en kool, sodakoek, aardappelcake en gebakken ham. Voor de zoetliefhebbers is er vast ergens appelcake, porter cake (met gedroogde vruchten) of aardbeien met room te vinden. Drankjes die u in Ierland veel tegen zult komen zijn Guinness (ook wel 'stout' genoemd, donker zwaar bier), appelcider (goedkoper dan wijn) en Irish Coffee. In de meeste hotels zult u full Irish breakfast geserveerd krijgen.

Gezondheid

Legionella
Wij adviseren u voor het in gebruik nemen van uw accommodatie elke warmwaterkraan (incl. douche en bad) enige minuten zo heet mogelijk te laten lopen en ondertussen goed te ventileren. In stilstaand water kan zich namelijk de legionella bacterie ontwikkelen die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Mobiliteit
Wilt u een (groeps)rondreis Ierland boeken, dan wijzen we u erop dat u over een normale basisconditie dient te beschikken en een goede mobiliteit noodzakelijk is. U ziet en onderneemt veel en verblijft in meerdere accommodaties in een relatief korte periode. Houdt u er rekening mee dat er in de steden die we bezoeken veel gelopen dient te worden en dat het niet altijd mogelijk is dat de touringcar u in het centrum van de stad afzet/ophaalt. U dient gemakkelijk afstanden te kunnen lopen, trappen te kunnen nemen en zelfstandig, eventueel met behulp van uw medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de minibus, touringcar of trein etc. (afhankelijk van de reis) te kunnen stappen. De rondreizen kunnen voor mensen die minder mobiel zijn als zwaar ervaren worden en het kan ook zijn dat deelname aan sommige programmaonderdelen niet haalbaar is, in welk geval geen restitutie op de reissom verleend zal worden. Onze rondreizen zijn dan ook niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Twijfelt u of de rondreis van uw keuze geschikt voor u is of wilt u uw situatie toelichten, neem dan altijd contact met ons op.

Geldzaken

De munteenheid in Ierland is de euro (EUR). Geldautomaten waar u terecht kunt met uw Nederlandse bankpas zijn overal aanwezig en ook met creditcards kunt u over het algemeen overal betalen.

Lokaal prijsniveau

- indicatieprijs lunch ca. EUR 5 tot 10, diner ca. EUR 15 tot 25
- indicatieprijs kop koffie ca. EUR 2 tot 4, glas fris ca. EUR 2 tot 4, glas bier ca. EUR 2 tot 5, glas wijn ca. EUR 4 tot EUR 6

's Lands wijs, 's lands eer

Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, andere gewoonten, andere culturen, ander eten, kortom: anders dan thuis. U dient hier uw vakantieverwachting op aan te passen. Ook dient u er rekening mee te houden dat het comfort van transport/infrastructuur, verblijf, maaltijden en het klimaat anders zijn dan thuis. Het is belangrijk dat u als reiziger flexibel ingesteld bent. Door u zo goed mogelijk aan te passen aan de lokale gewoonten en gebruiken, zult u uw vakantie zo optimaal mogelijk beleven.